Nytt samarbete lyfter innovativa livsmedelsföretag

Report this content

MatLust Utvecklingsnod och TracTechnology startar ett nytt samarbete för att visa upp de mindre livsmedelsföretag som MatLust stöttar i Stockholmsregionen med omnejd.

MatLust Utvecklingsnod är en regional nod och motor för utveckling av ett hållbart och innovativt livsmedelssystem, baserad i Södertälje. MatLust har stöttat runt 300 små och medelstora livsmedelsföretag sedan 2015. Nu får de, med hjälp av TracTechnology, möjlighet att visa upp både bredden av företag och deras geografiska spridning.

– Vi delar TracTechnologys ambition att synliggöra företagen i livsmedelsbranschen, både för varandra och för andra aktörer. Tillsammans kan vi bidra till att fler upptäcker de här företagens innovationskraft och driv för att hitta lösningar för ett mer hållbart livsmedelssystem, säger Daniel Dworetsky, projektledare på MatLust.

De företag som MatLust stöttar kommer att bli upplagda i sökplattformen Närvaror. De får då möjlighet att bygga nätverk med varandra och att bli synliga för uppköpare som letar efter lokala eller mer hållbara alternativ på marknaden.

– Nu kan vi lättare visa upp hur många olika typer av företag inom livsmedelsbranschen vi stöttat genom åren och visa att vi på MatLust är en aktör som bidrar till en mer hållbar livsmedelsnäring i hela Stockholmsregionen, säger Daniel Dworetsky, MatLust.

TracTechnology bygger sökplattformen för lokal mat och dryck som vid årsskiftet ska ha över 50 000 företag på plats i kartan på närvaror.se.

– Vi är så stolta och glada att få till det här samarbetet med MatLust. Vi vill gärna kroka arm med fler i livsmedelsbranschen som vill driva utvecklingen mot mer transparens och öppenhet, säger Niclas Lindgren, Vd på TracTechnology.

Så fungerar Närvaror

Tänk dig att du är i en butik eller på en restaurang, och du undrar var grönsakerna eller köttet kommer ifrån. Med din mobilkamera scannar du QR-koden på en förpackning, butikshylla eller meny och vips kan du se matens ursprung direkt på en karta!

För butiken eller restaurangen går det att visa upp var maten de säljer kommer från och därmed hjälpa konsumenten till mer medvetna val. Närvaror är livsmedelsbranschens egna sökplattform vilket kommer att underlätta för små livsmedelsproducenter som säljer närproducerad mat och dryck.

Kontaktuppgift MatLust:

Daniel Dworetsky