Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2007

Solid utveckling av försäljning och bruttoresultat, med en stabil bruttomarginal.

Ett viktigt strategiskt förvärv inom sökmotorannonsering genomfördes den 25 juli mot kontant betalning om cirka 770 miljoner kronor.

April - juni

• Omsättningen under andra kvartalet ökade med 27,9 procent till 512,6 (400,9) Msek.
  •
  • Bruttoresultatet under andra kvartalet ökade med 25,4 procent till 143,0 ( 114,0) Msek.
  •
  • Bruttoresultatet från transaktioner ökade med 31,0 procent till 112,3 (85,7) Msek tack vare förbättrade transaktionsmarginaler.
  •
  • Rörelseresultatet exklusive aktierelaterade kostnader för andra kvartalet ökade med 14,0 procent till 47,9 (42,0) Msek. Rörelseresultatet (EBIT) inklusive aktierelaterade kostnader avseende befintliga optionsprogram för andra kvartalet minskade med 11,0 procent till 40,3 (45,3) Msek.
  •
  • Den justerade rörelsemarginalen under andra kvartalet uppgick till 9,3 (10,5) procent.
  •
  • Resultat efter skatt under andra kvartalet uppgick till 30,6 (33,7) Msek.
  •
  • Rapporterad vinst per aktie uppgick till 1,07 (1,18) sek efter utspädning.
    Januari - juni

• Omsättningen under perioden ökade med 29,0 procent till 1 033,8 (801,3) Msek.
  •
  • Bruttoresultatet för perioden ökade med 27,9 procent till 282,7 (221,1) Msek.
  •
  • Rörelseresultatet exklusive aktierelaterade kostnader för perioden ökade med 17,3 procent till 96,2 (82,0) Msek. Rörelseresultatet (EBIT) inklusive aktierelaterade kostnader avseende befintliga optionsprogram för perioden minskade med 1,2 procent till 81,0 (82,0) Msek.
  •
  • Den justerade rörelsemarginalen för perioden var 9,3 (10,2) procent.
  •
  • Resultat efter skatt för perioden uppgick till 58,6 (54,4) Msek.
  •
  • Rapporterad vinst per aktie uppgick till 2,05 (1,91) sek efter utspädning.
  •
    Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Den 25 juli förvärvade TradeDoubler 100 procent av aktierna i The IMW Group och dess dotterbolag The Search Works - Storbritanniens största bolag inom sökmotorannonsering, samt The Technology Works, och stärker därmed avsevärt sitt erbjudande inom sektorn för digital marknadsföring.
  •
  • TradeDoubler öppnade ett nytt kontor på Irland.
  •

En telefonkonferens kommer att hållas klockan 10:30 CET den 26 juli 2007, där Vd William Cooper och CFO Casper Seifert presenterar resultaten för perioden. För att delta i konferenssamtalet, ring: +46 8 5052 0110.

Rapporten och presentationen kommer att publiceras på företagets hemsida, www.tradedoubler.com, inför konferenssamtalet. För lokala telefonnummer se TradeDoublers hemsida.

Det pan-europeiska företaget TradeDoubler erbjuder lösningar inom prestationsbaserad marknadsföring på Internet. TradeDoublers produkter och tjänster förser företag med verktyg och kunskap att generera resultat på nätet oavsett om det handlar om att driva försäljning eller öka varumärkeskännedom. Huvudkontoret ligger i Sverige och företaget har en unik europeisk räckvidd med lokalkontor i 16 europeiska länder och en närvaro i ytterligare tre länder. TradeDoubler har en bredd av expertis och täcker in flera olika branscher. Med hjälp av ett nätverk med över 118 000 webbsajter hjälper TradeDoubler fler än 1 200 annonsörer runt om i Europa att leverera resultat på nätet. Idag har företaget lokala och internationella kunder som Apple Store, Dell, Telia Sonera, eBay och Kelkoo. För ytterligare information, se företagets hemsida www.tradedoubler.se.