Helishopter sätter ny benchmark för social shopping

Pressmeddelande 2013-04-09

"Helishopter samarbetar med Tradedoubler för att koppla samman prestationsbaserad marknadsföring med sociala medier."

'Social shopping' har varit en av de största webbtrenderna de senaste åren. Två av de största sociala nätverken, Facebook och Pinterest, har under 2012 experimenterat med att generera intäkter genom olika former av 'social shopping', men valde att ta bort funktionerna kort därefter.

Helishopter, grundat av Andreas Hassellöf, skapades eftersom det idag inte finns någon naturlig startplats för shopping på nätet, på det sätt som Youtube är för video och Facebook för vänner. Helishopter har utvecklat sin plattform under ett par år och lanseras nu i april. Helishopters mål är att bli 'där shopping börjar' genom att ge intelligenta produktrekommendationer och på riktigt koppla samman shopping med sociala medier.

Under den korta tid som Helishopter har funnits i beta har plattformen genererat konverteringsgrader (besökare från Helishopter som genomför köp) på upp till 8,19 % - avsevärt högre än vad som är normalt för andra sociala webbplatser.

"För att lyckas inom vad som kallas 'social shopping' måste man ha rätt sammanhang. Människor går inte till Facebook för att köpa saker, de går dit för att interagera med sina vänner. Man går till helt andra webbplatser för att shoppa och det är i den kategorin Helishopter hör hemma." säger Helishopters VD Andreas Hassellöf.

"Genom att jobba med Helishopter expanderar vi e-handelsmodellen för våra kunder ut i sociala medier, med målet att omvandla kundernas engagemang till köp. 8 procent konverteringsfrekvens i detta tidiga skede är väldigt lovande för Helishopter. Det är helt klart över snittet för sociala shoppingsiter och vi ser fram emot att se hur det utvecklas när de expanderar till en bredare publik" säger Nils Lindhe, Regional Director Nordics, Tradedoubler.

För mer information:
Andreas Hassellöf, grundare/vd Helishopter, 073-656 91 00
Nils Lindhe, Nordenchef, Tradedoubler, 073-311 31 96

Tradedoubler är internationellt ledande inom prestationsbaserad digital marknadsföring och teknologi. Företaget grundades i Sverige 1999 som en pionjär inom affiliate-marknadsföring i Europa. Internationell strategisk förståelse kombinerat med djupgående lokalkännedom gör Tradedoubler till det mest framgångsrika paneuropeiska företaget inom prestationsbaserad marknadsföring än idag. Tradedoubler hjälper cirka 2 000 annonsörer att nå sina affärsmål genom ett högkvalitativt nätverk med cirka 140 000 publishers. Koncernen var först att erbjuda integrerade lösningar för e- och m-handel så att annonsörer kan vidga sina onlineprogram till mobila enheter.

Tradedoubler eftersträvar nära samarbeten med sina kunder för att öka deras försäljning och hjälpa dem till nationell och internationell framgång. Bland Tradedoublers annonsörer finns American Express, ClubMed, Dell, Disney, Expedia och CDON. Aktien noteras på Nasdaq OMX. Mer information finns på www.tradedoubler.com