Kommuniké från TradeDoublers årsstämma

Idag den 5 maj 2011 höll TradeDoubler AB (publ) sin årsstämma i bolagets lokaler på Sveavägen i Stockholm.

Utdelning
Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att inte lämna någon utdelning.

Styrelsearvode och revisorsarvode
Årsstämman beslutade om arvode till styrelse och revisorer i enlighet med valberedningens förslag.

Styrelse och revisorer
Ordinarie styrelseledamöterna Mats Sundström, Kristofer Arwin, Heléne Vibbleus Bergquist, Martin Henricson, Martina King, Caroline Sundewall och Simon Turner omvaldes. Mats Sundström omvaldes till styrelsens ordförande.

Fastställande av kriterier för utseende av ledamöter till valberedningen
Årsstämman beslöt i enlighet med valberedningens förslag avseende kriterier för utseende av ledamöter till valberedningen.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Årsstämman beslöt i enlighet med styrelsens förslag om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Ändring av bolagsordningen
Årsstämman beslutade ändra bolagsordningen i enlighet med styrelsens förslag. I §6 i bolagsordningen ändras minimiantalet styrelseledamöter från sex till fem. I § 8 förenklas kallelseförfarandet på så sätt att kallelse till bolagsstämma ska ske genom annonsering i Post- och Inrikes Tidningar samt på bolagets webbplats, att kallelse skett ska annonseras i Dagens Industri. Slutligen kortas texten om ärende på stämman i § 9 ned, och innehåller endast att årsstämma ska hållas sex månader efter räkenskapsårets utgång samt att styrelsens ordförande, eller den styrelsen utser, ska öppna bolagsstämman och leda förhandlingarna till dess ordföranden vid stämman valts.

Prestationsbaserat Aktieprogram 2011
Årsstämman beslutade att anta styrelsens förslag till Prestationsbaserat Aktieprogram 2011, innebärande inrättandet av ett långsiktigt Prestationsrelaterat Aktieprogram 2011 omfattande maximalt 170 000 aktier (samt ytterligare maximalt 30 000 aktier som säkring för sociala avgifter) för upp till 17 nyckelpersoner inklusive verkställande direktören. Tilldelning av Prestationsaktier baseras på en genomsnittlig årlig procentuell ökning av vinst per aktie under räkenskapsåren 2011 till 2013 och kräver ett eget sparande i TradeDoubler-aktier.

Årsstämman beslutade vidare i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att besluta om återköp av maximalt 70 000 aktier, samt om överlåtelse av dessa aktier samt de 130 000 aktier som bolaget redan innehar som var avsedda som säkringsåtgärd för 2008 års prestationsbaserade aktieprogram men inte kommer att behöva tas i anspråk. Högst 170 000 aktier får överlåtas till deltagare i Prestationsrelaterat Aktieprogram 2011, medan högst 30 000 aktier, före årsstämman 2012, får överlåtas på NASDAQ OMX Stockholm i syfte att täcka vissa utgifter, i huvudsak sociala avgifter.

Konstituerande styrelsemöte
Ett konstituerande styrelsemöte hölls efter årsstämman.

För fullständig information om varje förslag som antogs av bolagsstämman hänvisar vi till www.tradedoubler.com.

För ytterligare information kontakta:

Urban Gillström, VD och koncernchef, telefon 070-785 76 00
Erik Skånsberg, CFO, telefon 070-264 70 35
ir@tradedoubler.com

Informationen i denna pressrelease är sådan som TradeDoubler AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 5 maj 2011 kl. 22.00.

TradeDoubler hjälper företag att förbättra sina resultat online, både för att sälja mer och för att skapa medvetenhet om sitt varumärke. Kärnverksamheten är prestationsbaserad marknadsföring över internet. Med ett nätverk med över 138 000 webbpublishers hjälper TradeDoubler över 1 900 annonsörer från hela världen att nå sina affärsmål. Företaget har en unik räckvidd och når ca 75 procent av Europas e-handelskonsumenter. Bland annonsörerna finns Apple Store, American Express, Dell, Disney, Expedia, lastminute.com och Nokia. Aktien noteras på Nasdaq OMX. Läs mer på www.tradedoubler.com.