Stark inledning på julhandeln trotsar det dystra ekonomiska läget i Europa

TradeDoubler, Europas ledande företag inom prestationsbaserad digital marknadsföring, noterar en stark start för julhandeln i sitt nätverk under de första tio dagarna i december med 26 procent högre försäljning än i fjol. Konsumenter runt om i Europa verkar förbereda sig på en god jul trots eurokrisen och hotet om en global lågkonjunktur.

Datorer och elektronik är en av de viktigaste kategorierna inför julen, och under de första tio dagarna i december var försäljningen av denna typ av varor i nätverket 23 procent högre än i fjol.

"Efterfrågan på smartphones och surfplattor i vårt europeiska nätverk är mycket hög och en av de starkaste drivkrafterna bakom den ökade försäljningen", säger Urban Gillström, VD för TradeDoubler. "Med över 40 000 sålda enheter ser surfplattor ut att sälja bättre än smartphones i årets julhandel. Försäljningen av surfplattor är åtta gånger högre än vid denna tid förra året."

Måndagen den 5 december, "Mega Monday" som den kallas i Storbritannien, var detaljisternas försäljning över nätet 33 procent högre än i fjol, medan kategorin Skönhet och hälsa var hela 200 procent högre i TradeDoublers nätverk jämfört med föregående år.

"Vi når ut till närmare 70 procent av den uppkopplade befolkningen i Europa, vilket ger oss en god inblick i hur konsumentbeteendet förändras samt en unik förståelse för vad konsumenter faktiskt handlar online", tillägger Urban Gillström.

I Sverige noterar TradeDoubler i december stigande trender inom följande områden:
·         Mode: Främst för kvinnor, där nyårsklänningen toppar försäljningen, vilket visar att förberedelserna för nyårsfesten redan är i full gång.
·         Heminredning: Mindre saker, som köksredskap för upp till 500 kronor. (typiska julklappar)
·         Hemelektronik: Appleprodukter och utvalda datorer.
·         Böcker: Zlatan Ibrahimovics självbiografi toppar listorna och säljer mer än bland annat nobelpristagarnas verk.

Den ökade försäljningen av typiska julklappar inom e-handeln visar att denna inte bara ökar i förhållande till den vanliga handel i allmänhet, utan även under stressiga tider som till exempel julen.

Låg korrelation med TradeDoublers intäkter
Försäljningen i det europeiska nätverket mäter försäljningen av de ovan nämnda viktigaste varukategorierna i julhandeln bland de 1 900 annonsörer som ingår i TradeDoublers affiliate-nätverk. Det är väsentligt att notera att det endast går att dra mycket begränsade slutsatser kring TradeDoublers egna intäkter utifrån dessa siffror eftersom koncernen endast erhåller intäkter från delar av denna försäljning och dessutom i varierande grad. Den mäter inte heller all försäljning från vilken TradeDoubler erhåller intäkter. Koncernen har dessutom andra väsentliga intäktskällor vid sidan av de direkt relaterade till e-handel. Mätperioden avser 1-10 december 2011.

Leif Eliasson, chef marknadsenhet Nordöst
leif.eliasson@tradedoubler.com

TradeDoubler hjälper företag att förbättra sina resultat online, både för att sälja mer och för att skapa medvetenhet om sitt varumärke. Kärnverksamheten är prestationsbaserad marknadsföring över Internet. Med ett nätverk med över 138 000 webbpublishers hjälper TradeDoubler över 1 900 annonsörer från hela världen att nå sina affärsmål. Företaget har en unik räckvidd och når ca 70 procent av Europas e-handelskonsumenter. Bland annonsörerna finns Apple Store, American Express, Dell, Disney, Expedia, lastminute.com och Nokia. Aktien noteras på Nasdaq OMX. Mer information finns på www.tradedoubler.com.