Tradedoubler delårsrapport januari - juni 2024

Andra kvartalet, April – Juni 2024

• Totala intäkter uppgick till 481 (469) MSEK, en ökning med 3% eller med 1% justerat för valutakurseffekter jämfört med samma period föregående år.
  • Bruttoresultatet uppgick till 108 (100) MSEK, en ökning med 8% eller med 7% justerat för valutakurseffekter. Bruttomarginalen var 22,5% (21,2).
  • Rörelsekostnader, exklusive avskrivningar uppgick till 93 (83) MSEK, en ökning med 14% eller med 13% justerat för valutakurser.
  • Rörelseresultat före avskrivningar och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till 14 (17) MSEK. Justerat för förändringsrelaterade poster var EBITDA 15 (18) MSEK.
  • Investeringar i immateriella tillgångar, i huvudsak relaterat till produktutveckling, uppgick till 10 (9) MSEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var -3 (-12) MSEK.
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 0,01 (-0,03) SEK

Delårsperioden, Januari – Juni 2024

• Totala intäkter uppgick till 1 005 (928) MSEK, en ökning med 8% eller med 6% justerat för valutakurseffekter jämfört med samma period föregående år.
  • Bruttoresultatet uppgick till 215 (198) MSEK, en ökning med 9% eller med 6% justerat för valutakurseffekter. Bruttomarginalen var 21,4% (21,3).
  • Rörelsekostnader, exklusive avskrivningar uppgick till 180 (157) MSEK, en ökning med 15%, eller 14% justerat för valutakurseffekter.
  • Rörelseresultat före avskrivningar och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till 35 (41) MSEK. Justerat för förändringsrelaterade poster var EBITDA 36 (42) MSEK.
  • Investeringar i immateriella tillgångar, i huvudsak relaterat till produktutveckling, uppgick till 20 (17) MSEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var -6 (28) MSEK. Den största orsaken till minskat kassaflöde beror på en engångsbetalning till en publicist på ca 20 MSEK under andra kvartalet, betalning avsåg intjänad kommission under tidigare år.
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 0,04 (0,13) SEK
  • Under andra kvartalet förvärvades samtliga aktier i Email Network ett tidigare ägt bolag av huvudägaren i Tradedoubler för 180 000 EUR.
  • Under första kvartalet tecknade Tradedoubler en kortfristig overdraft facilitet med dess huvudbank om 15 MSEK, vid bokslutsdagen var denna facilitet oanvänd.

Tradedoublers verksamhet under andra kvartalet 2024 utvecklades i linje med början av året. Intäkterna var oförändrade under andra kvartalet medan bruttovinsten ökade med 7% på valutajusterad basis. Justerat EBITDA uppgick till 15 MSEK, vilket är 3 MSEK lägre än under jämförelseperioden.
Den lägre tillväxttakten i bruttovinsten och den lägre EBITDA är till viss del fortfarande kopplade till vårt franska dotterbolag R Advertising. Denna effekt förväntas upphöra från och med Q3 2024. Vidare hade vi lägre affärsmomentum i vår kärnverksamhet affiliate-marknadsföring. Detta är kopplat till den externa marknadsmiljön med svagare konsumtion och minskade reklamutgifter.
De nya affärsområdena Metapic, Appiness och Grow utvecklades i linje med tidigare kvartal och i linje med våra förväntningar. Eftersom denna verksamhet utvecklades bättre än affiliate-marknadsföring ökade vår bruttomarginal till 22,5% från 21,2% under jämförelseperioden förra året.

Regioner och produkter
Den sämre utvecklingen av affiliate-marknadsföring är särskilt synlig i Frankrike, även om denna region fortfarande påverkas av effekterna av R Advertising. DACH-regionen och i viss utsträckning Norden har även påverkats av den negativa utvecklingen av affiliate-marknadsföring. Intäkterna påverkas mer än bruttovinsten då nedgången i verksamheten främst kommer från större kunder och minskade budgetar hos kunder.
Bruttovinsten från influencernätverket Metapic växte med 80% under Q2 vilket är en ytterligare acceleration jämfört med de tidigare kvartalen. Vår självbetjäningsaffiliateplattform Grow hade en tillväxt i bruttovinsten med 45% och i appmarknadsföringsplattformen Appiness ökade bruttovinsten med 21%. Med dessa tillväxttakter bidrar de nya affärsområdena avsevärt till vår tillväxt.

Marginaler
Ökningen av bruttomarginalen till 22,5% beror främst på den sämre utvecklingen av affiliatemarknadsföring som har lägre marginaler än de nya och kraftigt växande affärsområdena. Den justerade EBITDA-marginalen har minskat till 2,8% eftersom den långsammare utvecklingen av verksamheten direkt påverkade vårt EBITDA-resultat. De åtgärder vi har vidtagit för att höja lönsamhetsnivåerna har delvis haft en effekt men förväntas ha en större påverkan i framtiden. Vi fortsätter att investera i vår verksamhet både för affiliate-marknadsföring och för de nya affärsområdena, men eftersom vi tror att vi har gjort huvudinsatserna nu kommer dessa investeringsnivåer att vara mindre.

Marknad
Den externa marknadsmiljön fortsätter att vara svår med lägre konsumentförtroende och minskade investeringar från annonsörer. Ökad reglering från myndigheter och fortsatta tekniska förändringar av dominerande marknadsaktörer som Google eller Apple påverkar digital marknadsföring avsevärt och kräver att vi är innovativa och agila.
Även om dessa utmaningar är tydligt synliga i vår bransch, ser vi förnuvarande ingen effekt på vår verksamhet. Vår portfölj av lösningar för prestandamarknadsföring verkar matcha våra kunders behov av resultatfokuserade marknadsföringskampanjer. Vår egenutvecklade plattform och starka tekniska kapacitet hjälper oss att anpassa oss till en föränderlig miljö.
Vår vision är att generera mer intäkter till våra kunder än någon annan partner och vi får uppmuntrande signaler från våra kunder att vi är på god väg.

Jag vill tacka mina kollegor på alla marknader och enheter för deras engagemang för vår verksamhet och deras stora bidrag. Deras energi driver vår framgång.

Matthias Stadelmeyer, VD och koncernchef, telefon +46 8 405 08 00
E-post: ir@tradedoubler.com

Denna information är sådan information som Tradedoubler AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 19 juli 2024 kl. 08:50 CET. Sifferuppgifter inom parentes avser motsvarande period 2023 om inget annat anges. Avrundningsdifferenser kan förekomma.