TradeDoubler förändrar organisationen

- lägger grunden för snabbare tillväxt än marknaden

TradeDoubler inför en ny affärsstruktur, marknadsstruktur och organisation i linje med strategin som presenterades i oktober. Målet är att växa snabbare än marknaden med en skalbar lönsamhet.

I oktober presenterade TradeDoubler en ny strategisk inriktning vars grundpelare är "Ett prestationsbaserat nätverk i världsklass", "Ett kostnadseffektivt företag" och "En sälj- och resultatdriven företagskultur". Nu genomförs förändringar i linje med denna strategi.

"Vi vill fortsätta utveckla en stark sälj- och resultatkultur inom TradeDoubler där kundernas behov och utveckling står i fokus", säger TradeDoublers VD Urban Gillström.

TradeDoubler etablerar sex nya marknadsenheter som rapporterar till VD:

• Marknadsenhet Nordväst (Storbritannien och Irland), chef Simon Burgess.
  • Marknadsenhet Sydväst (Spanien och Portugal), chef Juan Sevillano.
  • Marknadsenhet Frankrike, chef Frédéric Prigent.
  • Marknadsenhet Sydöst (Italien), chef Vittorio Lorenzoni.
  • Marknadsenhet Centraleuropa (Tyskland, Schweiz, Österrike, Nederländerna och Belgien), chefsrekrytering pågår.
  • Marknadsenhet Nordöst (Sverige, Danmark, Norge och Finland samt Polen, Ryssland och Litauen) chefsrekrytering pågår.

TradeDoubler har många internationella kunder och stort fokus läggs nu på att organisera verksamheten så att de kan få ännu bättre service och resultat. Kundansvaret läggs i marknadsenheterna med ett tydligt fokus på att ge de internationella kunderna ett konkurrenskraftigt erbjudande i samtliga länder. Vidare möjliggör den nya strukturen en snabbare och mer effektiv etablering av verksamhet på nya geografiska marknader.

En ny nyckelfunktion skapas på central nivå, Försäljning och Marknadsföring som rapporterar till VD. Denna funktion blir ansvarig för att driva koncernens försäljning samt utveckla företagets marknadsorganisation för att etablera ett prestationsbaserat nätverk i världsklass. Rekryteringen för denna position pågår.

Search och Technology etableras som separata affärsenheter i linje med affärstrukturen. Chris Simpson är chef på affärsenheten Search och Matthias Stadelmeier är chef för affärsenheten Technology, båda rapporterar till VD.

Övriga stabsfunktioner och produktverksamheten förblir oförändrade. Den nya organisationen gäller från 1 januari 2011.

Björn Lindberg, idag Chief Operating Officer (COO), lämnar vid årsskiftet TradeDoubler för att gå vidare till nya utmaningar.

"Vi vill tacka Björn Lindberg för hans mycket goda insatser under många år som medverkat till TradeDoublers starka position i marknaden och önska honom lycka till med hans nya utmaningar", säger Urban Gillström.

För ytterligare information kontakta:
Urban Gillström, VD och koncernchef, tel. 070 785 700, urban.gillstrom@tradedoubler.com
Erik Skånsberg, CFO Finanschef, tel. 070 264 70350, ir@tradedoubler.com

TradeDoubler hjälper företag att förbättra sina resultat online, både för att sälja mer och för att skapa medvetenhet om sitt varumärke. Kärnverksamheten är prestationsbaserad marknadsföring över Internet. Med ett nätverk med över 130 000 webbpublishers hjälper TradeDoubler över 1 800 annonsörer från hela världen att nå sina affärsmål. Företaget har en unik räckvidd och når ca 75 procent av Europas e-handelskonsumenter. Bland annonsörerna finns Apple Store, American Express, Dell, Disney, Expedia, lastminute.com och Nokia. Aktien noteras på Nasdaq OMX. Mer information finns på www.tradedoubler.com.