• Tradedoubler/

TradeDoubler levererar stöd för lokal annonsering inför julförsäljningen som möjliggör för regionala kampanjer

- Ny modern Geotargeting lösning levererar konvertering online

London, 7 december 2010 - TradeDoubler tillkännagav idag lanseringen av sin nya moderna Geotargeting lösning, baserad på latitud och longitud data.  Som branschens mest avancerade lösning för geografiskt styrd annonsering har annonsörer nu möjlighet att bättre rikta annonser mot användare i vissa regioner, leverera högre konverteringar genom att rikta sig mot kunder på landsbygden, hitta potentiella kunder även när man ansluter till Internet från utlandet samt leverera en högre CPM för publishers. Den starka geotargeting lösningen levererar nya möjligheter på marknaden som redan kan användas under upptakten till den viktiga julförsäljningen.

Till skillnad från andra geografiska lösningar som använder fördefinierade regioner kan TradeDoublers användarvänliga Geotargeting lösning bokstavligen ge annonsörer möjligheten att markera områden de vill rikta in sig på, så smalt som ner till kvartersnivå i vissa städer, vilket leder till mer exakt målgruppsstyring.

"Vi har jobbat med TradeDoubler många år och är mycket nöjda med det utfall vi får i de kampanjer vi gör tillsammans. För just Geotargeting-kampanjer har vi exempelvis gjort en kampanj för Länsförsäkringar Värmland. Kampanjen gav en fin ökning av den försäkring vi marknadsförde vilket visar att rätt banner mot rätt målgrupp i rätt område fungerar", säger Anders Tufvesson, Web Strategist hos Two.

"Att öka online konvertering handlar mycket om att nå målgrupper mer effektivt", säger Michel Lazecki, Network Product Director för TradeDoubler". "Geografiska lösningar har funnits en tid, men hittills har det inte varit så exakt vilket betyder att de har haft begränsade fördelar. Vår nya Geotargeting lösning ändrar allt detta genom att använda lokaliseringsbaserad intelligens på en helt ny nivå. Genom förmågan att definiera anpassade områden kan annonsörer lyfta upp mycket lokala erbjudanden med större precision, relevans och noggrannhet för att driva online trafik till offline butiker eller nå kunder på avsides belägna platser i landsbygden".

TradeDoublers Geotargeting lösning utnyttjar marknadens mest tillförlitliga kartteknik kombinerat med accesspunkter som uppdateras varje månad för att leverera den exakta fysiska placeringen av varje internet-uttag.  Den nya lösningen har redan framgångsrikt lanserats i Norden med stort intresse från byråer, annonsörer och publishers som vill maximera sin julhandel.

För ytterligare information kontakta:

Magdalena Örtendahl Melin, Head of Marketing and Communications, TradeDoubler
Tel: +46 70 461 93 70, Email: magdalena.ortendahlmelin@tradedoubler.com

Michel Lazecki, Network Product Director, TradeDoubler
Tel: +41 44 560 90 91, Email:   michel.lazecki@tradedoubler.com

Vanessa Land, Devonshire Marketing (PR for TradeDoubler), Tel: +44 870 242 7469, Email: vanessa@devonshiremarketing.com

TradeDoubler är ett digitalt marknadsföringsföretag som erbjuder en mängd prestandabaserade marknadsföringslösningar. TradeDoublers produkter och tjänster ger företag tillgång till verktyg och kunskap för att förbättra sina resultat online, oavsett om de vill sälja eller skapa medvetenhet om sitt varumärke. Företaget har sitt huvudkontor i Sverige och har en unik global spännvidd med lokalkontor i 17 länder. Med en bred erfarenhet från flera branscher och ett nätverk med över 130 000 webbplatspublishers hjälper TradeDoubler över 1 800 annonsörer över hela världen att nå sina försäljningsmål. Bland annonsörerna finns Apple Store, Dell, Telia Sonera och Kelkoo. TradeDoubler är noterat på Nasdaq OMX Stockholmsbörsen. Mer information finns på www.tradedoubler.com