Tranåsbostäder inleder största byggnationssatsningen på 30 år - ska locka storstadsfolket

Report this content

Tranås ska växa till 25 000 invånare till 2040, från dagens cirka 19 000. För att möta behovet av bostäder, skolor, förskolor, mötesplatser etcetera inleder det kommunala fastighetsbolaget Tranåsbostäder den största byggnationssatsningen på 30 år.

— Vi kan inte stoppa Tranås utveckling för att det är oroligt på marknaden och i omvärlden utan behöver fortsätta tänka långsiktigt. Vi bygger för framtiden och det behov som kommer, menar Magnus Nilsson, vd på Tranåsbostäder.

Bolaget har satsat på att bygga förskolor de senaste fem-tio åren, nu står skolor på agendan. Två stycken ska byggas i närtid. Samtidigt inleds en större ombyggnation av den anrika byggnaden innehållande bland annat Stadshotellet i innerstaden. I byggnaden samsas hotell med restaurang, bibliotek och biograf, tillsammans med bostäder och butiker. Byggnaden ska nu öppnas upp mot den populära Storgatan och bli en naturlig del av stadskärnan. Förhoppningen är att hotellentrén ska bli Tranåsbornas nya vardagsrum.

Hela kommunen ställer om för att växa

För att växa till 25 000 invånare satsar Tranås på att locka 30–50-åringar som vill flytta från större städer. Med sikte på målet ändrar hela kommunen inriktning. För Tranåsbostäder innebär det ett nytt ägardirektiv. Bolaget kan numera erbjuda fler upplåtelseformer än hyresrätt: möjlighet till äganderätt och bostadsrätt till försäljning, och att sälja ägarlägenheter och egna hem.

— En sådan här tillväxtsatsning kräver både modiga politiker och att nyckelspelare för stadsutvecklingen växlar upp och arbetar mot samma mål. Vi tycker det här är jättespännande och ser fram emot att få välkomna nya invånare till oss i Tranås, säger Magnus Nilsson.

Magnus Nilsson, vd, Tranåsbostäder
Mejl: magnus.nilsson@tranasbostader.se

Tranåsbostäder grundades 1949 och erbjuder attraktiva bostäder och moderna lokaler för livsviktiga verksamheter såsom skola och äldreomsorg. Vi värnar om vårt närområde och är aktiva i att skapa ett växande och välmående Tranås. Läs mer på tranasbostader.se

Taggar: