Transcom Holding AB (publ): Rapport för andra kvartalet 2022

Highlights för andra kvartalet 2022

• Omsättning ökade till 172,7M€ (143,4)
  • EBITDA exklusive jämförelsestörande poster uppgick till 19,4M€ (12,5)
  • EBITDA marginal exklusive jämförelsestörande poster ökade till 11,2% (8,7%)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 0.1M€ (7,5)
  • Nettoskuld/EBITDA uppgick till 3,9 (3,7)

Januari-juni 2022

• Omsättning ökade till 348,3M€ (294,3)
  • EBITDA exklusive jämförelsestörande poster uppgick till 39,9M€ (31,2)
  • EBITDA marginal exklusive jämförelsestörande poster ökade till 11,4% (10,6%)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 15.4M€ (19,2)
  • Nettoskuld/EBITDA uppgick till 3,9 (3,7)

VD-kommentar

Stark tillväxt och ökad lönsamhet

Transcom fortsätter den positiva utvecklingen med stark tillväxt och ökad lönsamhet under det andra kvartalet. Omsättningen under det andra kvartalet ökade med 20%, där den organiska tillväxten av löpande kontrakt bidrog med 18pp. EBITDA-marginalen ökade 2,5pp jämfört med främst tack vare förbättringar inom Telekom & Internet-segmentet i Europa.

Kvartalets organiska tillväxt visar en bredd med positiv utveckling från både nya och existerande kunder, och inom alla segment. Tillväxten inom eHandel & Teknik var 22%, och inom Tjänste- och Försörjningssektorn accelererade den till 25%. Köpen av City Connect och TMS bidrog positivt, medan nedtrappningen av tillfälliga kontrakt, primärt Covid-hotlines, påverkade den organiska tillväxten negativt.

Vi fortsätter att vinna nya kontrakt, både med nya och existerande kunder. Och vi är trygga i att de megatrender som stödjer Transcoms affär, där fysiska kundinteraktioner skiftar mot onlinekanaler, fortsätter. Vi ser dock att den makroekonomiska situationen påverkar den kortsiktiga tillväxten primärt inom eHandel & Teknik-sektorn då inflation och ökande räntor påverkar konsumenternas köpkraft.

Den makroekonomiska situationen innebär även möjligheter för Transcom, då våra kunder behöver se över sina kostnader. Vi har sett en ökad efterfrågan från företag som inte tidigare valt att outsourca och ett större intresse för near/offshore-leverans samt digitala lösningar. För att möta den ökande efterfrågan öppnade vi under andra kvartalet leveranskontor i Poznan, Polen, och ökade kapaciteten i Nis, Serbien.

Under kvartalet påbörjade vi ett arbete för att föra över en större andel av vår leverans till permanent hemarbete och för att ytterligare öka vår interna effektivitet. Detta arbete förväntas bidra med annualiserade kostnadsbesparingar om 10 MEUR jämfört med den genomsnittliga kostnadsnivån under det första kvartalet 2022, med full effekt från den 1 januari 2023. I det andra kvartalet räknas 4 MEUR i omstruktureringskostnader som jämförelsestörande poster, främst relaterat till överkapacitet i lokaler och övertalighet.

Vi fortsätter enligt vår strategi; kundfokus och operationell excellens, drivet av en stark kultur och starkt ledarskap. Vi fortsätter också vårt skifte mot digitala tjänster, kunder inom eHandel & Teknik och ökad near/offshore-leverans och digitala lösningar. Vi går in i det tredje kvartalet med positivt momentum, och står fast vid våra långsiktiga mål om dubbelsiffrig organisk tillväxt och 16% EBITDA-marginal.

Jonas Dahlberg, VD och koncernchef

Presentation av resultatet för Q2 2022
Transcom kommer att hålla en webbsändning torsdagen den 25 augusti kl 9:00 CET. Presentationsmaterialet finns tillgänglig på https://www.transcom.com/se/Om-oss/Investerarrelationer, direktlänk här. Presentationen kommer att hållas på engelska.

Information om webbsändning
Dag/tid: Torsdagen den 25 augusti kl 9:00
Registreringslänk: https://app.livestorm.co/transcom-holding/transcom-holding-ab-q2-2022-results-presentation

Observera: Vänligen registrera dig via länken senast 5-10 minuter före utsatt tid för att få länk till webbsändningen.

Jonas Dahlberg, VD och koncernchef
Telefon: 070 347 23 83, epost: jonas.dahlberg@transcom.com

Snejana Koleva, CFO
Telefon: 070 508 38 30, epost: snejana.koleva@transcom.com

Helene Ruda, Kommunikationschef
Telefon: 070 311 75 60, epost: helene.ruda@transcom.com

Om Transcom

Transcom arbetar med några av världens mest ambitiösa varumärkens kundupplevelser (CX). Vi har över 300 kunder globalt, bland annat marknadens främsta e-handelsaktörer, fintech-innovatörer och tekniklegender, som valt att köpa on-, off-, och nearshoretjänster av oss. Transcom finns i 25 länder och har över 30.000 anställda som arbetar från något av våra 80 kontor eller hemifrån med att skapa briljanta upplevelser – inom kundservice, försäljning, innehållsmoderering och backoffice-tjänster. Vi hjälper våra kunder driva sina varumärken framåt, kundnöjdhet upp och driftskostnader ner. För mer information, gå till www.transcom.com.