Transcom Holding AB (publ): Rapport för första kvartalet 2022

Highlights för första kvartalet 2022

• Omsättning ökade till 175,6M€ (150,9)
  • EBITDA exklusive jämförelsestörande poster uppgick till 20,5M€ (18,7)
  • EBITDA marginal exklusive jämförelsestörande poster uppgick till 11,7% (12,4%)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 15,2M€ (11,7)
  • Nettoskuld/EBITDA uppgick till 4,1 (3,3)

Vd-kommentar: Bra start på året

Transcom börjar året med solid tillväxt och ökad EBITDA. Omsättningen växte med 16,4% under första kvartalet varav 7,3% organiskt, medan EBITDA ökade till 20,5 miljoner euro (18,7).

Drivkrafterna bakom förändringarna är i stort samma för tidigare kvartal. Tillväxten drivs av en fortsatt positiv organisk utveckling i eHandel & Teknik-sektorn, och köpet av City Connect bidrog positivt till omsättning och vinst.

I tillägg bidrog omförhandlingarna av kundkontrakt som skedde i slutet av 2021 positivt till både tillväxt och EBITDA, medan utfasningen av tillfälliga kontrakt, främst Covid-hotlines, påverkade den organiska tillväxten negativt.

Vi fortsätter att se en positiv försäljningsutveckling. Årsomsättningen för nytecknade kontrakt som stängdes under kvartalet uppgick till 11 miljoner euro och vi har en solid försäljningspipeline.

Vi förväntar oss en fortsatt god marknad för outsourcingtjänster inom kundservice, speciellt i kostnadseffektiva near/offshoreländer. För att möta efterfrågan har vi under kvartalet expanderat vår verksamhet i Nordmakedonien, Spanien och på Filippinerna. Expansionen stödjer också skiftet omställningen till att åter arbeta från kontor och hybrida arbetsmodeller nu när Covid-restriktioner lättas.

Den ryska invasionen av Ukraina och det osäkra makroekonomiska läget har inte haft någon direkt påverkan på Transcom. Historiskt sett har vår bransch, outsourcad kundservice, varit motståndskraftig. När kunder behöver förbättra sin effektivitet kan Transcom hjälpa dem med kostnadseffektiva digitala lösningar och ökad near/offhsoreleverans.

Vår strategi är kundfokus och operationell excellens, drivet av en stark kultur och starkt ledarskap. Vi fortsätter också vårt skifte mot digitala tjänster, kunder inom eHandel & Teknik och ökad near/offshore-leverans.

Vi går in i det andra kvartalet med ett positivt momentum, och står fast vid våra långsiktiga mål om dubbelsiffrig organisk tillväxt och 16% EBITDA-marginal.

Jonas Dahlberg, VD och koncernchef

Presentation av resultatet för första kvartalet 2022

Transcom kommer att hålla en webbsändning torsdagen den 12 maj kl 9:00. Presentationsmaterialet finns tillgängligt på https://www.transcom.com/se/Om-oss/Investerarrelationer, direktlänk här. Presentationen kommer att hållas på engelska.

Information om webbsändning

Dag/tid: Torsdagen den 12 maj kl 9:00

Registreringslänk: https://app.livestorm.co/transcom-holding/transcom-holding-ab-q1-2022-results-presentation

Observera: Vänligen registrera dig via länken senast 5-10 minuter före utsatt tid för att få länk till webbsändningen. Om du förhandsregistrerar dig kommer du att få ett påminnesemail en timme före webbsändningen.

Jonas Dahlberg, VD och koncernchef
Telefon: 070 347 23 83, epost: jonas.dahlberg@transcom.com

Snejana Koleva, CFO
Telefon: 070 508 3830, epost: snejana.koleva@transcom.com

Helene Ruda, Kommunikationschef
Telefon: 070 311 75 60, epost: helene.ruda@transcom.com

Om Transcom

Transcom arbetar med några av världens mest ambitiösa varumärkens kundupplevelser (CX). Vi har över 300 kunder globalt, bland annat marknadens främsta e-handelsaktörer, fintech-innovatörer och tekniklegender, som valt att köpa on-, off-, och nearshoretjänster av oss. Transcom finns i 26 länder och har över 30.000 anställda som arbetar från något av våra 69 kontor eller hemifrån med att skapa briljanta upplevelser – inom kundservice, försäljning, innehållsmoderering och backoffice-tjänster. Vi hjälper våra kunder driva sina varumärken framåt, kundnöjdhet upp och driftskostnader ner. För mer information, gå till www.transcom.com.