Mer lika än olika – Veolia Transport medverkar i seminarium om integration

Att vara chef i en organisation med 110 nationaliteter är en kunskapsresa. Rita Koskinen arbetar på Veolia Transport och är chef på tunnelbanans Blå linje. Hon är platschef för 265 medarbetare, cirka 40 med europeiskt ursprung. Under ett seminarium arrangerat av Almega/Svenskt Näringsliv talade hon på temat ”Mer lika än olika”.

Under seminariet berättade Rita Koskinen om vad hon lärt sig av att arbeta med praktisk integration. T ex hur bearbetar man sina egna fördomar? För Rita Koskinen har det främst handlat om två saker: Att få kunskap om andra och att få kunskap om sig själv. Under seminariet delade Rita Koskinen med sig av en hel del handfasta tips och råd till andra företag.

- Som chef bör man av rent egoistiska skäl se till att arbetsgruppen blandas så mycket som möjligt. Det skulle vara extremt tråkigt att arbeta i en helsvensk eller varför inte en helfinsk organisation, säger Rita Koskinen.

– Men om integration ska lyckas måste alla inblandade bjuda till, avslutar hon.

För mer information kontakta: Veolia Transport pressjour (Stockholm Spår) 0770-33 11 33