Nu byter bilisterna till buss!

Den nya fristående arbetspendlarbusslinjen mellan Nacka och Kista har förändrat resebeteendet. Den första mätningen visar att 38 procent av resenärerna som nu väljer bussen tidigare tog bilen till jobbet.
– Vi har lyckats locka en helt ny och svårflörtad grupp resenärer i kollektivtrafiken, konstaterar Raymond Hellmark, affärsutvecklare på People Travel Group.

Nacka-Kista Linjen startade den 9 februari och var den första fristående busslinjen i Sverige som är anmäld till och godkänd av Regionala Kollektivtrafikmyndigheten enligt den nya Kollektivtrafiklagen efter 1 januari 2012. Busslinjen togs efter noggranna analyser fram efter behov och önskemål av resenärerna och trafiken drivs av Veolia Transports dotterbolag People Travel Group, helt utan skattesubventioner eller stöd från företag.

Restid blir arbetstid
Anledningen till att så många bilister valt att byta till buss beror på flera faktorer, tror Raymond Hellmark.
– Bilisterna är kräsna, men den här typen av fristående busslinje tillfredsställer deras behov bättre än vad bilen gör, därför byter de. Våra resenärer säger att de byter restid mot arbetstid, eftersom de kan jobba ombord på bussen. De slipper sitta i bilköerna, det blir billigare eller samma pris som bilen och dessutom känner de att de bidrar till en bättre miljö, säger han. Många av våra resenärer kan både sova längre på morgnarna och komma hem tidigare på eftermiddagen.

Personligare kollektivtrafik – En individuell resa i en kollektiv miljö
Antalet resenärer med den nya linjen går planenligt och allt fler boende i Nacka-Värmdö med arbetsplats i Kista söker sig till busslinjen.
– Vi har inför starten och nu under etableringen av trafiken genomfört ett antal olika kundundersökningar där vi frågat om de befintliga kundernas uppfattning såväl som de som inte ännu valt att resa med oss. Gensvaret har varit helt otroligt och vi har redan genomfört förändringar utefter kundernas önskemål och gensvaret kommer direkt via kommentarer via mail och telefon. Och där har vi en stor fördel i förhållande till den övriga kollektivtrafiken. Vi är flexibla och personliga och kan därför forma ett individuellare resande till våra kunder. En personlig dialog med resenärerna gör att vi kan erbjuda en konkurrenskraftig produkt resenärerna känner sig sedda. Och då kan till och med bilisterna tänka sig att byta färdsätt, säger Raymond Hellmark.

Resultatet på frågan till kunderna som valt att resa oss: Hur reste du innan Nacka-Kistalinjen startade:

• 38% åkte tidigare bil till jobbet
  • 51% åkte tidigare med SL
  • 11% åkte bil till infartparkering och bytte till SL

Fakta om Nacka-Kista Linjen:
På den nya linjen kör tre turer till Kista på morgonen och tre turer till Nacka eftermiddag/kväll varje vardag. Alla som vill är välkomna att åka med. Biljetter och registrering för störningsinformation finns på www.peopletravel.se. Där finns också tidtabell, hållplatslägen och resevillkor.

Taggar: