Pressmeddelande Tunnelbanan klarade höstens hala spår!

Tidigare år har blöta löv och halka på spåren ställt till stora problem för tunnelbanan i Stockholm. Under hösten har dock antalet vagnar som har varit avställda till följd av hala spår sjunkit med närmare 80 procent.

För Veolia Transport, som på SL:s uppdrag är operatör för Stockholms tunnelbana, har hala spår varit ett stort problem. Under 2006 och 2007 har Veolia Transport därför genomfört ett internt program som heter Halt spår och som har innehållit både kompletterande förarutbildning och nya tekniska lösningar.

När Halt Spår-säsongen nu är slut visar det sig att detta arbete har varit mycket framgångsrikt. Under hösten har antalet vagnar som har varit avställda till följd av hjulplattor sjunkit med närmare 80 procent. Från 200 stycken till cirka 30 stycken.

– Vi är naturligtvis glada över att våra resenärer i år har drabbats mycket mindre än tidigare av problemen med hala spår, säger Sören Dahl, projektledare för Halt spår inom Veolia Transport. Det beror inte på att det har varit mindre löv än vanligt utan det är resultatet av våra medarbetares engagerade arbete för att i stort och i smått undvika att halkan leder till låsta hjul och avställda vagnar, säger Sören Dahl.

– Vårt program Halt spår är en del av vårt interna kvalitetsarbete. Det kommer vi att fortsätta med även under nästa år och vår förhoppning är naturligtvis att vi skall lyckas minska antalet avställda tåg ytterligare, säger Sören Dahl.

För mer information: Veolia Transports pressjour, tel: 0770-33 11 33