Transdev satsar på kundfeedback direkt i bussarna

I bussarna i Kristianstad har Transdev sedan ett par månader testat ett nytt sätt att ta reda på hur kunderna upplever sin resa. I december lanserades tjänsten ”Happy or not” där kunderna genom att trycka på mentometerknappar betyg på sin upplevelse av bussresan. Satsningen har gett ett bra underlag för arbetet med kundnöjdheten och nu utökas det till flera orter i Skåne.

Happy or not är en tjänst som ger kunderna möjlighet att ge omedelbar feedback på sin resa. Tjänsten registrerar och sammanställer hur nöjda de är. Ur rapporterna går det bland annat att utläsa vilken typ av buss som kunderna satt i, vilken linje och tid de reste på. Ett rapporteringssystem visualiserar sedan responsen och möjliggör för Transdev att dagligen följa upp hur nöjda kunderna är. Frågan som ställs kan varieras och ge Transdev omedelbar feedback på förändringar eller nya satsningar.

– I undersökningarna märks det att våra resenärer är väldigt nöjda, men det är viktigt att få reda på när de är mindre nöjda för att se vilka åtgärder vi kan vidta för att leverera en bättre service. I Kristianstad jobbar vi aktivt med resultatet av Happy or Not och det är ett stående inslag på ledningsmöten, där även förarna är med. Förarna är de som dagligen möter resenärerna och det är viktigt att de kan berätta om resultaten och de åtgärder som genomförs, säger David Stenergard, affärsutvecklare i på Transdev i Kristianstad Transdev.

Resenärerna ska se och uppleva att ett knapptryck leder framåt.

Ett exempel är att vi ser tydligt hur trängseln påverkar nöjdheten vilket lett fram till att vi nu ser över om vi kan dubblera en eller två turer för att erbjuda bättre service till Kristianstadborna, avslutar David.

Transdev har hittills placerat ut mentometrar på fem av bussarna i Kristianstad. Men nu utökar man tjänsten med fler enheter i Kristianstad och installerar enheter i Landskrona region, Trelleborg, Österlen och Simrishamn.

För mer information kontakta:

Klara Haage
Pressansvarig, Transdev