• Transdev/

Två nya snabbfärjor till Styrsöbolaget 2010 Ger kortare restid för Göteborgs skärgårdsbor

Styrsöbolaget i Göteborg har tecknat kontrakt med det norska varvet Brödrene Aa om leverans av två snabbfärjor första halvåret 2010. De 27 meter långa färjorna är katamaraner byggda i kolfiber. Med 160 passagerare ombord kan båtarna köras i 27 knop.

- Snabbfärjorna är ett bra exempel på hur trafikhuvudmannen och entreprenören tillsammans kan utveckla kollektivtrafiken. Vi gläds med våra resenärer i Södra Skärgården och är stolta över att få bidra till en utveckling som vi tror så starkt på, påpekar Magnus Arnström, VD vid Styrsöbolaget.

2005 testade Styrsöbolaget en kolfiberkatamaran under några veckor. Testet gav mersmak och trycket från såväl resenärer som Västtrafik att förvärva dessa fartyg har sedan dess varit stort.

- En levande skärgård är en oerhört stor tillgång för vår region och vi hoppas att snabbfärjorna ska bidra till att ytterligare stärka denna. Därför är det utmärkt att vi nu kommit till beslut i frågan. Båtarna är ett miljövänligt alternativ för att ge öborna bättre transportservice, betonar Bengt Tengroth, styrelseordförande i Styrsöbolaget, ett dotterbolag till Veolia Transport Sverige AB.

Katamaraner byggda i kolfiber har tagit marknadsandelar i färjelandet Norge. För svenska vatten är det premiär. Kolfiber är starkt samtidigt som det är ett cirka 40 procent lättare material än plast och aluminium. Det är främst den låga vikten som ger fartyget stora fördelar. Dels kräver det mindre motorer och ger därmed lägre bränsleförbrukning, dels drar ett lätt fartyg upp mindre sjö och skonar därför stränder, bryggor och kajer.

- Denna nya typ av fartyg passar väl in i Veolia Transports totala färjeflotta och vårt sätt att investera för att stärka verksamheten för framtiden, kommenterar Kjetil Forsvoll, VD för Veolia Transport Norge och ansvarig för färjeverksamheten inom Veoliakoncernen.

För ytterligare information, kontakta Magnus Arnström, tel 0705-69 64 01.

Foton finns att hämta på www.veolia-transport.se Press, Pressbilder, Båt