Transfer Galaxy passerar 5 miljarder i transaktionsvolym

Report this content

Transfer Galaxy, som erbjuder immigranter en digital tjänst för att enkelt skicka pengar till sina hemländer har nu passerat en ny milstolpe. Under senaste månaden passerades en transaktionsvolym på fem miljarder kronor.

Vivalla-startupen Transfer Galaxy fortsätter att växa. Under april och maj i år nådde man en transaktionsvolym på 200 miljoner SEK per månad och i oktober nådde man en transaktionsvolym på fem miljard sedan start. Samtidigt har appen 50 000 registrerade kunder.

– Att vi har ett så stort förtroende bland våra kunder glädjer oss enormt. Att vi verkligen kan hjälpa våra kunder genom att erbjuda dem att skicka pengar som verkligen behövs i deras hemländer är det som driver oss att fortsätta, säger Yosef Mohamed, medgrundare och vd på Transfer Galaxy.

Transfer Galaxy har under det gångna året utökat sin verksamhet i fler länder i, till exempel Thailand, och man kommer att gå in i ännu fler nya marknader under hösten.

– Vi har sett ett ökat behov under pandemin att skicka hem pengar, framförallt under coronapandemin. Under Ramadan i april skedde en naturlig ökning, men den trenden har hållit i sig även under maj, säger Yosef Mohamed.

Remitteringar behövs för stöd till nära och kära
En stor del av världens befolkning lever utan tillgång till finansiella institutioner. För att kunna skicka pengar till dessa på ett smidigt sätt krävs digitala lösningar i vad som annars länge varit en analog bransch.

– När vi frågar våra kunder varför de skickar pengar så svarar majoriteten att det är stöd till nära och kära. Det handlar om pengar som går till utbildning, sjukvård och mat, säger Yosef Mohamed.

Transfer Galaxy har digitalisera sättet migranter skickar pengar till sina släktingar i hemlandet. Idén är att utmana traditionella finansiella institutioner och låta användare skicka pengar digitalt istället för att gå till fysiska ombud.

Idag har bolaget 77 medarbetare, tagit in pengar från BackingMinds och Alfvén & Didrikson och etablerat sin tjänst i 24 europeiska länder.

Yosef Mohamed
CEO, Transfer Galaxy
yosef.mohamed@transfergalaxy.com

Transfer Galaxy har utvecklat en plattform som möjliggör omedelbara och kontantfria penningöverföringar till länder i Afrika och Asien. Avsändare skickar pengar från datorer, tablets eller mobiltelefoner, medan mottagare tar emot pengar i mobila plånböcker. Företaget grundades i Vivalla, Örebro, av Ali Mohamed, Khalid Qassim och Yosef Mohamed. Bolaget växer kraftigt och är verksamma i 24 europeiska länder hittills samt ett stort antal afrikanska och asiatiska mottagarländer. www.transfergalaxy.com

Transfer Galaxy passerar 5 miljarder i transaktionsvolym

Citat

Yosef Mohamed, medgrundare och vd på Transfer Galaxy
När vi frågar våra kunder varför de skickar pengar så svarar majoriteten att det är stöd till nära och kära. Det handlar om pengar som går till utbildning, sjukvård och mat.
Yosef Mohamed, medgrundare och vd på Transfer Galaxy