Transfer Galaxy passerar en miljard kronor

Transfer Galaxy vill digitalisera sättet världens alla migranter skickar pengar till sina släktingar i hemlandet. Idén är att utmana traditionella finansiella institutioner och låta användare skicka pengar digitalt istället för att gå till fysiska ombud. På midsommardagen nådde Transfer Galaxy en transaktionsvolym på en miljard kronor.

De frsta anstllda Mustafa Ibrahim Abdirahman Ahmed samt grundarna Ali Mohamed Yosef Mohamed och Khalid Qassim
De första anställda Mustafa Ibrahim, Abdirahman Ahmed samt grundarna Ali Mohamed, Yosef Mohamed och Khalid Qassim.

En stor del av världens befolkning lever utan tillgång till finansiella institutioner. För att kunna skicka pengar till dessa på ett smidigt sätt krävs digitala lösningar i vad som annars länge varit en analog bransch.

Transfer Galaxy startades för drygt fyra år sedan av entreprenörerna Yosef Mohamed, Khalid Qassim och Ali Mohamed i Vivalla, Örebro. Med rötter i Somalia skickade de ofta pengar till släktingar i hemlandet genom ett lokalt ombud i en kiosk. Upprörda över hur dyrt och krångligt det var att skicka pengar beslutade de sig för att starta en egen digital tjänst - ett slags swish för utlandsbetalningar.

Idag har bolaget 30 medarbetare, tagit in pengar från BackingMinds och Alfvén & Didrikson och etablerat sin tjänst i 25 europeiska länder.

Nu har 1 miljard kronor skickats via Transfer Galaxy
Transfer Galaxy har sedan starten skickat 1 miljard kronor världen över. Tack vare sina automatiserade processer har man sparat sina kunder 40 miljoner* kronor i transaktionsavgifter. Det är 40 miljoner som kan användas för utbildning, sjukvård och annan fattigdomsbekämpning.

– När vi frågar våra kunder varför de skickar pengar så svarar majoriteten att det är stöd till nära och kära. Det handlar om pengar som går till utbildning, sjukvård och mat, säger Yosef Mohamed, medgrundare och vd på Transfer Galaxy.

*Baserat på genomsnittskostnad för transaktioner till utvecklingsländer, enligt Världsbanken

Yosef Mohamed, CEO, Transfer Galaxy
+46 73 892 19 62

Anette Trulsson Corda, CMO Transfer Galaxy
+46 733-20 70 70
anette.corda@transfergalaxy.com

Snabbfakta

Transfer Galaxy har sedan starten skickat 1 miljard kronor världen över. Tack vare sina automatiserade processer har man sparat sina kunder 40 miljoner kronor i transaktionsavgifter.
Twittra det här
Idag har bolaget 30 medarbetare, tagit in pengar från Backing Minds och Alfvén & Didrikson och etablerat sin tjänst i 25 europeiska länder.
Twittra det här

Citat

När vi frågar våra kunder varför de skickar pengar så svarar majoriteten att det är stöd till nära och kära. Det handlar om pengar som går till utbildning, sjukvård och mat.
Yosef Mohamed, medgrundare och vd på Transfer Galaxy