Transfer Galaxys samarbete med innovativa fintech bolag fortsätter, nu tillsammans med Acuminor

Det svenska riskhanteringsföretaget Acuminor samlar in information om kriminella metoder från hundratals källor från hela världen och resultatet levereras digitalt genom Acuminors verktyg.

Transfer Galaxy har valt Acuminors produkt, Risk Assessment Pro, för att säkerställa ett fullständigt underlag för de risker och hot inom sin svenska verksamhet. Acuminors databas uppdateras kontinuerligt med hot och risker som beskriver tillvägagångsätt för finansiell brottslighet. Genom att använda Risk Assessment Pro struktureras och automatiseras Transfer Galaxys processer för att samla in och analysera insikter och rapporter om kriminellas tillvägagångssätt vilket förbättrar kvaliteten på riskbedömningen och kräver ett lägre resursbehov.

– Vår tjänst ger våra kunder möjlighet att smidigt och säkert skicka väl behövda medel utomlands och vi behöver effektiva verktyg för att identifiera den minoritet av potentiella kunder som vill använda vår tjänst i illegalt syfte, säger Martina Etemad, Chief Legal Officer på Transfer Galaxy.

Finansiella tjänster är ett affärsområde med hög risk. Transfer Galaxy är angelägna att ha ett robust ramverk för att motverka finansiell brottslighet och efterleva regelverken.

– Med vår höga tillväxttakt vill vi försäkra oss om att vi har en säker och skalbar process för vår riskbedömning, säger Martina Etemad

Om Transfer Galaxy
Transfer Galaxy försöker göra världen mer rättvis genom att demokratisera internationella betalningar och göra remitteringar billigare, säkrare och smartare. Med hjälp av digital teknik kan bolaget skicka pengar till andra sidan jorden på några sekunder. Direkt till en mobil plånbok. Att stödja nära och kära långt bort har aldrig varit enklare.

Om Acuminor
Metoderna för finansiell brottslighet - penningtvätt, terrorfinansiering och sanktionsbrott - förändras konstant. Samtidigt är varje organisation unik, vilket gör att risken för att utnyttjas av kriminella skiljer sig åt. Acuminors riskanalysplattform ger företag och myndigheter unik, uppdaterad och detaljerad kunskap om hot och risker från finansiell brottslighet. Kunskap som gör det möjligt att identifiera och åtgärda sina risker innan det är för sent.

Yosef Mohamed
CEO, Transfer Galaxy