Delårsrapport Q1 2015 – 1 januari - 31 mars

3 MÅNADER, JANUARI-MARS

• Koncernens omsättning uppgick till 8,9 (1,3) Mkr.
  • Resultat efter finansiella poster, före avskrivningar, uppgick till 1,2 (-0,49) Mkr.
  • Substansvärdet uppgick till 48,9 Mkr (0,94 kronor per aktie).
  • Soliditeten uppgick till 42%.
  • Koncernens likvida kontanta medel uppgick till 15 Mkr.

SUBSTANSVÄRDET UPPGICK 48,9 MKR MOTSVARANDE 0,94 KR/AKTIE, -12,56% FÖR KVARTALET PGA ÖKAT ANTAL AKTIER I SAMBAND MED NYEMISSION I JANUARI 2015

• Portföljens omslutning ökade med totalt 1,68 Mkr under första kvartalet. Investeringar var på en låg nivå och huvuddelen av ökningen härrör till orealiserade värdeökningar i Gumbler AB mot bakgrund av att bolaget genomfört en nyemission på en för Koncernen högre värdenivå.
  • Under kvartalet genomfördes en nyemission om brutto 15,6 Mkr och detta kom att minska Koncernens netto-skuld samt öka substansvärdet med motsvarande nettoeffekt. Ökningen av antalet utestående aktier genom nyemissionen gjorde dock att även fast substansvärdet totalt ökade så sjönk det per aktie då omräkning med korrigeringsfaktor på historiska siffor inte fullt ut kompenserade då nyemissionens emissionskurs var relativt nära aktuell börskurs vid tidpunkten för nyemissionen. Antalet aktier ökade således med 22 303 799 st till totalt antal utestående aktier efter nyemissionen om 52 042 199 st.
  • Under kvartalet erhöll intressebolaget Biosensor Applications en order från sin distributör i Australien. Ordervärdet uppgick till över 5 Mkr och bedöms som strategisk viktig för företaget.
  • Portföljbolaget Akredo anslöt under kvartalet ytterligare banker till sin låneplattform, bl.a. den statliga Bank Pocztowy.

PORTFÖLJABOLAGEN
    Transferator är Moderbolag i en koncern bestående av dotterbolagen Aqurat Fondkommission AB och Transferator Industri AB. Jämte dotterbolagen har Transferator en värdepappersportfölj bestående av ägarandelar i företag och övriga värdepapper.

DOTTERBOLAG

Transferator Industri AB, 100% ägande
    Bolaget etablerades under december 2014 såsom ett led i strategin att bygga upp en portfölj med investeringar i etablerade och avkastande företag med stabila kassaflöden. Transferator Industri AB förvärvade ABG-koncernen.

Aktiebolaget Abegentor är moderbolag i ABG-koncernen och den operativa verksamheten bedrivs genom fyra dotterbolag. Verksamheten innefattar uthyrning av cisterner, försäljning av cisterner och tankar med tillbehör samt tillhörande verkstadsrörelse avseende anpassningar och rekonditionering av cisterner. Verksamheten bedrivs från egna kontors- och industrifastigheter i Södertäljes industriområde Moraberg samt via ett distriktskontor i Helsingborg. Koncernen har 11 anställda.

Försäljningen sker uteslutande i Sverige och cisternerna köps in från olika leverantörer alternativt från eget lager avseende rekonditionerade tidigare uthyrda cisterner. Bolaget är dominerande i sin bransch i Sverige och unikt inom uthyrning/leasing av bränslecisterner. ABG har ett effektivt sätt för hantering, kontroll och service av de f.n. ca 4 000 cisterner som är under förvaltning. För år 2014 omsatte ABG-koncernen 33,2 Mkr med ett resultat efter skatt om 7,6 Mkr.

Aqurat Fondkommission AB, 76,9% ägande

Aqurat Fondkommissions affärsidé är att erbjuda små och medelstora bolag kvalitativa emissionstjänster och transaktionsrådgivning med hög kvalitet och personlig service. Som emissionsinstitut och kontoförande institut i Euroclear kan Aqurat erbjuda ett brett utbud av emissionsrelaterade tjänster. Aqurat Fondkommission AB är ett värdepappersbolag som står under Finansinspektionens tillsyn. Transferator investerade första gången i Aqurat Fondkommission i augusti 2009 och har sedan dess ökat sitt ägande kontinuerligt. För år 2014 uppgick omsättningen till cirka 6 Mkr och EBIT till -0,2 Mkr. VD i Aqurat Fondkommission är Malin Hagberg och företaget har fyra anställda.

INTRESSEBOLAG

Biosensor Applications AB, 31% ägande
    Biosensor Applications med dotterbolag, är ett svenskt onoterat företag. Företaget har utvecklat en unik teknologi för detektering av spårämnen, baserad på bioteknologiska sensorer. Denna teknologi detekterar simultant både sprängämnen och narkotika i mycket små mängder. Teknologin utmärker sig genom sin säkra detekteringsförmåga i kombination med den låga graden av falsklarm utanför labbmiljöer. Biosensor vänder sig till kunder inom polisväsendet, säkerhetsföretag, tull, militär, kriminalvård och beroendevård. Försäljning sker i huvudsak via återförsäljare och distributörer. För år 2014 uppgick omsättningen till 2,1 Mkr och resultatet till -4,9 Mkr.

ANDRA VÄRDEPAPPER – VENTURE CAPITAL INNEHAV

A-krdo International AB, 19,3% ägande
    A-krdo International AB äger Akredo-plattformen som möjliggör för privatpersoner att med endast en låneansökan erhålla låneerbjudanden från flera olika banker och finansbolag. Akredo förmedlar, i ett initialt steg, privatlån mellan 5.000 och 300.000 kronor. Akredo lanserade sin första version av tjänsten via ett polskt dotterbolag på den Polska marknaden i april 2014. Akredo har tecknat avtal med flertalet långivare, varav 6 banker med verksamhet i Polen, att delta och ge kunder låneerbjudanden genom plattformen. Akredo redovisar ingen materiell nivå på omsättning för år 2014.

C Security Systems AB, 19,0% ägande
    C Security Systems är ett företag som äger C-pod systemet, vilket är ett marint larmsystem som skyddar båtar och flottor i över 50 länder. Bolaget har idag omkring 450 aktiva kunder. Larmet utvecklas och produceras i Sverige. Produkten är främst avsedd för båtar som har ett nypris över 250 000 kronor och har en hög försäkringspremie. C Security Systems är listade på AktieTorget sedan augusti 2014. För år 2014 uppgick omsättningen till 1,3 Mkr och EBIT till -2,9 Mkr.

Gumbler Ltd, 8% ägande
    Gumbler är ett svensk-maltesiskt spelföretag som utvecklat och lanserat en av de första app-baserade plattformarna i världen där spelare kan utmana varandra om riktiga pengar i populära mobilspel s.k. skill-games betting. App-spelsutvecklare som vill använda Gumblers lösning behöver endast lägga in en ”Spela om pengar” -knapp i sina spel varvid befintliga kunder ges möjligheten att spela om riktiga pengar via Gumbler-appen. I plattformen finns bla. det välkända motorcross-spelet MadSkillsMX2. Gumblers avsikt är att integrera fler spel löpande under år 2015. Gumbler finns att prova genom att söka på Gumbler och i Appstore eller Google Play. Gumbler har 5 anställda. VD och grundare är entreprenören Patrik Nybladh.

Skeppsbron 6, lägenhet, 100% ägande
    Transferator förvärvade år 2012 en bostadsrätt med adress Skeppsbron 6 i Gamla Stan, Stockholm. Lägenheten, om 121 kvm, utgjorde tidigare Bolagets kontor. Lägenheten har renoverats.

Risker

Koncernens verksamhet, tillgångar och Bolagets aktie kan påverkas väsentligt negativt av ett antal

riskfaktorer. För en utförlig genomgång av aktuella risker hänvisas till tidigare utgivna dokument såsom

publicerade Årsredovisningar samt publicerade prospekt/memorandum, vilka samtliga kan laddas

ned från Aktietorgets hemsida www.aktietorget.se.

Transferator-koncernen redovisar i enlighet med K3.

Dotter- och Intresseföretagsredovisning m.m.

Dotterföretag är de företag där bolaget direkt eller indirekt innehar minst 50% av rösterna/kapital för

samtliga andelar, eller på annat sätt har betydande inflytande enligt Aktiebolagslagens regler. Bolaget

har två dotterföretag Aqurat Fondkommission AB samt Transferator Industri AB (ägare av ABG- koncernen) vilket konsolideras.

Som intresseföretag betraktas de företag som inte är dotterföretag men där bolaget direkt eller indirekt

innehar minst 20% av rösterna för samtliga andelar, eller på annat sätt har ett betydande inflytande.

Bolaget konsoliderar Biosensor Applications Sweden AB såsom intressebolag i enlighet med kapitalandelsmetoden.

Skattesituation m.m.

Bolagets skattemässiga resultat skiljer kan skilja sig från det redovisningsmässiga då Bolaget löpande

värderar sin balansräkning till verkligt värde avseende finansiella instrument. Bolaget strävar efter att

samtliga huvudinvesteringar ska klassas såsom näringsbetingade aktier vilka enligt gällande svensk rätt är befriade från kapitalvinstbeskattning. Då lagstiftningen och tolkningar inom beskattnings- området det ofta förändras är bolaget vid var tid exponerad mot ändrade regler eller bedömningar som skulle kunna innebära en högre än beräknad skattekostnad för bolaget. En ökad skattekostnad påverkar Bolagets redovisade resultat.

Revisorns granskning

Denna rapport har inte varit föremål för granskning eller påseende av bolagets revisorer.

Kommande rapporttillfällen

Halvårsrapport, januari-juni 2015, 6 månader, publiceras den 31 augusti 2015.

Delårsrapport, juli-september 2015, 3 månader, puliceras den 30 november 2015.

Taggar: