Delårsrapport Q3, Januari-September

9 MÅNADER, JANUARI-SEPTEMBER

• Koncernens omsättning uppgick till 27,1 (26,3) Mkr.
  • Rörelseresultat (EBITDA) uppgick till 4,9 (2,3) Mkr.
  • Avskrivningar uppgick till -3,4 Mkr (-3,1).
  • Nettoresultatet blev -2,6 (-6,2) Mkr.
  • Eget kapital per aktie uppgick till 0,64 kr (0,65).
  • Soliditeten uppgick till 67,5% (69)

3 MÅNADER, JULI-SEPTEMBER

• Koncernens omsättning uppgick till 7,4 (8,5) Mkr.

• Rörelseresultat (EBITDA) uppgick till 1,7 (0,5) Mkr.
  • Avskrivningar uppgick till -1,1 Mkr (-1,1).
  • Nettoresultatet blev 4,8 (-2,1) Mkr.

• Koncernens omsättning uppgick till 27,1 Mkr för första nio månaderna, en ökning med 0,8 Mkr jämfört med motsvarande period föregående år. EBITDA resultatet ökade till 4,9 Mkr jämfört med 2,3 Mkr föregående år. Ökningen förklaras av högre underliggande täckningsbidrag och reducerade kostnader över hela linjen. Kvartalets omsättning sjönk till 7,4 Mkr, en minskning med 0,9 Mkr jämfört med föregående års omsättning. EBITDA-resultatet var dock starkare och uppgick till 1,7 Mkr (0,5).

• Nettoresultatet för perioden uppgick till -2,6 (-6,2) Mkr. För kvartalet uppgick nettoresultatet till 4,8 (-2,1) Mkr. Kvartalets resultat har påverkats av återläggning av tidigare orealiserade nedskrivningar då aktiemarknadens oro för Covid-19 minskat och de underliggande tillgångspriserna återhämtat sig.

• Övriga händelser under perioden. Nyemissionen i Iterata AB har registrerats varvid Bolagets ägande minskat genom utspädning till 6,5% av röster och kapital. Innehavet har därmed upphört att vara ett intressebolag.

• Efter perioden. En extra bolagsstämma i Bolaget har beslutat att genomföra en minskning av aktiekapitalet genom s.k automatiskt inlösenförfarande. I korthet innebär programmet en uppdelning av Bolagets aktier, s.k. aktiesplit, varigenom varje befintlig aktie, oavsett aktieslag, i Bolaget delas upp i två (2) nya aktier. Den ena av dessa aktier kommer lösas in automatiskt och kräver ingen åtgärd av aktieägarna. För varje Inlösenaktie ska aktieägarna erhålla ett kontant belopp om 0,10 kronor och för 1 122 Inlösenaktier erhålls även en (1) aktie i G-Loot Global Esports AB (Publ), org.nr 556981-0517, med ett bokfört värde om cirka 26,70 kronor. Aktieägare som innehar färre än 1122 Inlösenaktier erhåller ett belopp per aktie motsvarande 485 kr/1121 och maximalt 500 000 kronor kommer att tas i anspråk för detta. Totalt inlösenbelopp är högst 12 410 070,34 kronor. Nedsättningen av aktiekapitalet kommer täckas genom en fondemission om motsvarande belopp. G-loot Global Esports AB registrerade den 7 oktober 2020 en nyemission. Enligt uppgifter i media i samband med nyemissionens registrering var nyemissionen på 500 Mkr. Enligt registreringen hos Bolagsverket har antalet aktier ökat med 1 030 928 st i Gloot genom nyemissionen till totalt 3 658 742 st. Kursen i nyemissionen baserat på dessa uppgifter var då 485 kronor per aktie.

• Styrelsen har särskilt övervägt hur effekterna av COVID-19 utbrottet påverkar/kan komma att påverka bolagets framtida utveckling och/eller risker som kan påverka den finansiella rapporteringen framåt. Bolaget, eller något koncernföretag, har inte sökt eller mottagit några s.k. omställningsstöd med anledning av Covid-19 pandemin. I denna bedömning har vi kommit fram till att vi för närvarande bedömer att påverkan på bolaget är begränsad om än marginell negativ effekt kan ses i omsättningsgenerering samt påverkan på värdet i de listade aktieinnehaven. Den nuvarande bedömningen att COVID-19 har begränsad effekt kan dock snabbt ändras med tanke på COVID-19 situationens volatila karaktär. COVID-19 utgör fortsatt en stor osäkerhetsfaktor avseende den framtida finansiella och ekonomiska utvecklingen.

Denna information är sådan som Transferator är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2020-11-24 08:48 CET.