Delårsrapport

Styrelsen och verkställande direktören för Transiro Holding AB avger härmed rapport för perioden januari – mars 2024. Belopp anges i tusentals kronor. Siffror inom parentes avser motsvarande period föregående år

Sammanfattning januari - mars 2024

• Nettoomsättningen ökade med 5 procent till 9 644,4 tkr (9 210,2 tkr)
  • EBITDA, resultat före avskrivningar uppgick till 2 461,0 tkr (1 173,8 tkr)
  • Periodens resultat uppgick till 1 070,7 tkr (-550,2 tkr )
  • Resultat per aktie uppgick till 0,0 kr (0,00 kr)

VD KOMMENTARER

Det är riktigt roligt att kunna rapportera att bolaget har uppnått en historisk milstolpe, att för första perioden någonsin generera ett positivt resultat på 1 Mkr jämfört med föregående års förlust på 0,6 Mkr. Det är fantastiskt att se hur vårt arbete med att genomföra våra säljstrategier ger resultat samt att fokus på kostnadsbesparingar ger positiva svar. Rörelseresultatet före avskrivningar, EBITDA, uppgick till 2461,0 tkr, en ökning med 110%.

Under det första kvartalet fortsatte vår försäljning att öka, vilket resulterade i en rekordhög nettoomsättning på 9,6 Mkr, jämfört med 9,2 Mkr föregående år. Vår satsning på att utveckla och marknadsföra nya produkter och tjänster har också varit framgångsrik, med lanseringen av våra senaste innovationer, Kassanova Garden, och nya integrationer för Klartext Bussbokning.

Under föregående år ändrade dotterbolaget Wifog sin affärsmodell i ett försök att efter år av negativa resultat hitta en modell som kunde generera ett positivt kassaflöde. Tyvärr är mobilabonnemangsmarknaden tuff för små operatörer som Wifog varför vi nu genomför en avyttring av bolaget.  Vi har ingått ett avtal om försäljning av dotterbolaget Wifog Sverige AB till SST NET i Landskrona, med tillträde den 30 april 2024. Köpeskillingen om 2 miljoner kronor kommer att regleras kontant på tillträdesdagen. Detta är en win-win situation där Wifog får ett nytt hem med kunnigt branschfolk som ser potential i Wifog med dess unika lojalitetsplattform, Transiro kan fortsatt fokusera på sin kärnverksamhet och blir av med ett dotterbolag som dragit ned resultatet årligen för koncernen sedan förvärvet 2020. Noterbart är att Wifog påverkade koncernens resultat negativt för perioden med 453.000 kr.

Som jag skrivit i tidigare VD brev har vi investerat, med eget kassaflöde, i nya produkter och funktioner, vilket resulterade i lanseringen av Kassanova Garden och nya integrationer för Klartext Bussbokning under det första kvartalet.

Den första lanseringen av Kassanova Garden med integration till första kunden skedde under kvartalet och flera releaser av produkten är att vänta under kommande kvartal, allt för att möta behovet från Trädgårdsbranschen. Transiro har tecknat åtta (8) avtal avseende Kassanova Garden under första kvartalet och fler är att vänta efter branschens högsäsong som är under perioden april-september.

Med integrationen mellan Klartext och Länstrafikbolagens planeringssystem för linjetrafik ger vi bussbranschen ett verktyg att kunna effektivisera sin verksamhet, det är så Transiro föder sin framgång, genom att hjälpa våra kunder bli framgångsrika.

Mestergruppen förvärvade Colorama i mitten av april. Vi har nu inlett diskussioner om avtal och affärsupplägg med Mestergruppen för att säkerställa framgångsrik integration och framtida samarbete. Mestergruppen blir med sina båda färghandlarkedjor Colorama och Happy Homes den största handlaren i färgbranschen. För Transiro kan det framgent betyda ytterligare försäljning av ERP system till Mestergruppen.

Vi strävar fortsatt mot tillväxt och expansion för vår verksamhet, och vi är redan igång med att utforska nya marknader och branscher för att hitta nya tillväxtmöjligheter. Vårt fokus framöver kommer att ligga på att fortsätta växa med eget kassaflöde och utforska nya branscher där vi ser potential att vara innovativa och utveckla konkurrenskraftiga produkter.

Avslutningsvis, återigen är det mycket roligt att kunna visa ett positivt resultat. Med det sagt vet vi att Transiro nu går in i två kvartal med historiskt lägre försäljningssiffror än kvartal 1. Vårt fokus under kommande period blir därför att utforska nya marknader och hitta fler integrationer att erbjuda våra kunder.

Vi återkommer inom kort med kallelse till Årsstämma, vilken vi i år planerar till juni. I samband med den kommer nästa VD uppdatering.

På återhörande,

Johan Eriksson, VD Transiro

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER FÖRSTA KVARTALET

• 19 januari 2024: Transiro och Honestbox inleder strategiskt samarbete för att reformera obemannade butikssystem.
  • 27 februari 2024: Bokslutskommuniké 2023. Under 2023 uppnådde Transiro sin hittills högsta nettoomsättning på 33,6 miljoner kronor, vilket innebär en ökning med 32% jämfört med föregående år. Resultatet före avskrivningar för helåret landade på +0,7 miljoner kronor, och kassan stärktes även under året.
  • 4 mars 2024: Under de första två månaderna av 2024 har Transiro lyckats mycket väl med försäljningen av produkten Klartext. Totalt uppgick försäljningen till 610 000 kronor, inklusive licenser, installation och utbildning, jämfört med 167 000 kronor för helåret 2023. Utöver den initiala försäljningen tillkommer månatliga support- och licensintäkter, ARR, om ytterligare 20 000 kronor per månad

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG

• 11 april 2024: Transiro är idag det marknadsledande affärs- och planeringssystemet för bussbolag i Sverige och nu lanserar bolaget ett helt nytt stöd för linjetrafikplanering i sin produkt Klartext Bussbokning med integration till Länstrafikbolagens system. Denna funktion kommer att spara betydande tid för bussbolag som bedriver linjetrafik
  • 16 april 2024: Transiro utökar sin verksamhet genom att integrera Kassanova Garden i sex(6) butiker. Den första butiken öppnade med Kassanova Garden den 15 april och de återstående fem (5) kommer att följa under våren.
  • 18 april 2024: Transiro Holding AB har sålt sitt dotterbolag Wifog Sverige AB till Svensk Säkerhetstjänst NET i Sverige AB. Köpeskillingen om 2 miljoner kronor kommer att regleras kontant på tillträdesdagen. Tillträdesdag den 30 april 2024
  • 22 april 2024: Transiro deltog på Busstorget i Tylösand den 18-19 april. Transiro presenterade nya funktioner för Klartext Bussbokning som stödjer branschens digitaliserings- och effektiviseringssträvanden. En av höjdpunkterna för Transiro under mässan var lanseringen av ett nytt linjestöd med integration till Länstrafikbolagens system. Denna funktion kommer att spara betydande tid för bussbolag som bedriver linjetrafik

Denna information är sådan information som Transiro Holding AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 april 2024, kl 13:40.