Halvårsrapport jan-juni 2024

Styrelsen och verkställande direktören för Transiro Holding AB avger härmed rapport för perioden januari – juni 2024. Belopp anges i tusentals kronor. Siffror inom parentes avser motsvarande period föregående år

Sammanfattning januari - juni 2024

• EBITDA, resultat före avskrivningar uppgick till 2,0 MSEK (1,2 MSEK)
  • Nettoomsättningen oförändrad jämfört den justerade nettoomsättningen* för Q2 2023 till 16,6 MSEK (16,6 MSEK)
  • Periodens resultat efter avskrivningar uppgick till -1,6 MSEK (-2,3 MSEK)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,00 SEK (0,00 SEK)

Sammanfattning april - juni 2024

• EBITDA, resultat före avskrivningar uppgick till -0,4 MSEK (0,007 MSEK)
  • Nettoomsättningen minskade med 14 procent till 6,9 MSEK (8,1 MSEK)
  • Periodens resultat uppgick till -2,7 MSEK (-1,7 MSEK)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,00 SEK (0,00 SEK)

Jämförelsesiffror inom parentes avser motsvarande period år 2023.

*Vid avstämning av kvartal tre 2023 upptäcktes ett periodiseringsfel. Del av intäkterna tillhörande kvartal tre 2023 har bokförts i kvartal två 2023. En summa på 709 tkr. Ingen rättelse gjordes i Q2 2023 och Q3 2023 är upprättat utifrån tidigare rapporterad Q2 2023.

VD KOMMENTARER

När jag reflekterar över första halvåret 2024 är det roligt att kunna dela att Transiros resultat ytterligare förstärker vår förmåga att bli ett mer effektivt och motståndskraftigt företag. Att navigera på en marknad som påverkas av hög inflation och stigande räntor har inte varit utan utmaningar, särskilt som dessa förhållanden har gjort våra marknader mer försiktiga med att investera i nya affärssystem. Trots detta har vi uppnått en stark EBITDA, resultat före avskrivningar, vilket visar på vår förmåga att anpassa oss.

Andra kvartalet innebär betydande utmaningar då våra branscher har högsäsong och lågt intresse för att byta affärssystem. Det momentum vi byggde upp under det första kvartalet har dock banat väg för ett bra halvårsresultat, EBITDA, på drygt 2,0 miljoner kronor, vilket lägger en solid grund framåt.

Transiro minskar sin förlust för första halvåret 2024 jämfört motsvarande period 2023. Resultatet för första halvåret ligger på minus 1,6 miljoner kronor jämfört minus 2,3 miljoner kronor för 2023. Av dessa 1,6 miljoner kronor avser 1,45 miljoner kronor reavinstförlust samt operativ förlust i samband med avyttrandet av dotterbolaget Wifog. Dessutom drabbades vi av förluster på grund av oförutsedda kundkonkurser under perioden.

I april tog alltså Transiro ett strategiskt steg genom att sälja Wifog Sverige AB till Svensk Säkerhetstjänst NET i Sverige AB för 2 miljoner kronor, ett beslut som verkställdes den 30 april 2024. Även om denna försäljning hade en negativ inverkan på vår nettoomsättning för Q2 — ungefär 500 000 kronor – bromsade vi den fortsatta förlusten som det inneburit att driva Wifog vidare. Jag estimerar att Wifog hade resulterat i ytterligare 300 000 kronor i förlust för perioden som dotterbolag till Transiro Holding.

När vi jämför omsättningen under första halvåret i år med de justerade siffrorna från samma period förra året ser vi stabilitet. Noterbart är att våra årliga återkommande intäkter (ARR) och sålda licenser har ökat med 2 miljoner kronor jämfört med 2023. I jämförelsesiffror för 2023 noteras att dessa förstärkts med engångsintäkter kopplade till en Microsoftsuppgradering av Coloramabutiker om motsvarande 2,1 miljoner kronor.

Lägre inflationssiffror under våren och den senaste tidens räntesänkningar påverkar vår bransch positivt och ger redan effekt. Under sommaren tecknade vi tre nya Kassanovalicensavtal värda 0,5 miljoner kronor, vilket återspeglar den växande viljan hos retail att investera i nya affärssystem.

Vår kassa har stärkts med 1,9 miljoner kronor under första halvåret 2024, vilket ger oss ytterligare kapacitet att utveckla och växa verksamheten.

I enlighet med tidigare kommunikation har vi fortsatt att investera, med hjälp av vårt kassaflöde, i att utveckla nya produkter och funktioner som är avgörande för att vi ska ta marknadsandelar och behålla vår konkurrensfördel. Vi firade den första lanseringen av Kassanova Garden, som integreras med vår första kund, under det första halvåret. Ytterligare releaser är planerade efter trädgårdsbranschens intensiva högsäsong.

Vi är också glada över våra pågående diskussioner med Mestergruppen, efter deras förvärv av Colorama i mitten av april. Detta samarbete kan öppna upp betydande möjligheter för Transiro, särskilt när det gäller att utöka våra affärssystem i Mestergruppens robusta detaljhandelsnätverk.

Färghandelsbranschen utvecklas med nya aktörer som kommer in på marknaden och med strategiska förvärv som formar landskapet. I samband med det för vi lovande dialoger med en potentiell ny färghandlarkedja. Detaljerna är fortfarande i ett tidigt skede och jag ser fram emot att dela med mig av mer konkreta uppdateringar under de kommande månaderna.

Avslutningsvis vill jag nämna att vårt pågående projekt att uppgradera Transiros “look and feel” med logga, uttryck, färger och ny hemsida fortskrider som planerat och målet att lansera ligger under andra halvan av september, detta är mycket spännande och kommer bli roligt att presentera för marknaden.

På återhörande,

Johan Eriksson, VD Transiro

Johan Eriksson, VD

Transiro är ett svenskt IT-bolag med nära 40 års erfarenhet av att leverera affärssystem (ERP) och systemlösningar till retail- och transportbranschen. Bolaget har fokuserat på den svenska marknaden och är ledande i Sverige på planeringssystem till bussbolag inom segmentet små till medelstora bussbolag samt ett av de ledande bolagen att leverera ERP system till Järn-,Färg och Byggbranschen. Transiro har under 2024 också lanserat Kassanova Garden ERP system, en satsning för Trädgårdsbranschen. Transiro är noterat vid NGM, Nordic Growth Market i Stockholm sedan 2016.

www.transiro.com