Transiros dotterbolag Wifog har lanserat en ny affärsmodell och har nu över 4300 betalande abonnemangskunder

Stockholm 2023-08-21

Transiros dotterbolag Wifog har framgångsrikt lanserat en ny och spännande affärsmodell och har nu glädjande nog över 4300 abonnemangskunder som aktivt betalar för sina tjänster.

Efter Transiros förvärv av Wifog strax före pandemin har företaget stått inför utmaningar inom mobiloperatörsverksamheten. Wifog har dock framgångsrikt omvandlat sin affärsmodell sedan förvärvet, och nu erbjuder de endast betalabonnemang där användarna tjänar poäng genom att titta på reklamfilmer och delta i marknadsundersökningar.

En nyckelfaktor för denna affärsmodell är tillgången på olika reklamkampanjer som Wifog kan erbjuda sina användare. Historiskt sett har modellen fungerat väl tack vare ett rikt utbud av reklamfilmer. Wifog har sedan tidigare integreringar mot plattformar som Google AdMob, även om ersättningen per reklamfilm från dessa tjänster är något lägre än tidigare annonseringsnätverk. Dessutom har Wifog etablerat samarbeten med CINT, Dynata och Lucid som leverantörer av marknadsundersökningar.

Dessa ansträngningar har inneburit att Wifog som dotterbolag haft utmaningar med att nå lönsamhet sedan förvärvet, vilket i sin tur har påverkat koncernens resultat. Emellertid har Wifog-teamet aktivt arbetat på att effektivisera verksamheten. Under våren och sommaren har affärsmodellen förändrats till att erbjuda mobilabonnemang som kunderna betalar för och som sedan kan uppgraderas med lojalitetspoäng som tjänats inom programmet.

Denna strategiska förändring har visat sig vara mycket framgångsrik. Antalet betalande mobilabonnemang har ökat från 1700 i april till över 4300 vid de senaste mätningarna i augusti. I Wifogs egenutvecklade lojalitetsplattform har hela 7100 personer registrerat sig för att samla poäng genom att interagera med reklamfilmer och marknadsundersökningar.

Mer information om bolaget finns på: www.transiro.com.