VD uppdatering december 2022

Stockholm 2022-12-20

Med denna decemberhälsning vill jag passa på att uppdatera er på vad bolaget fokuserat på under hösten och vintern 2022.

Jag vill börja med att beskriva den framfart vi har i bolaget trots bistra tider i omvärlden, där många techbolag har det tufft och tvingas att minska sin personalstyrka. Hos Transiro är det precis tvärtom. Vi har sedan maj månad ökat antalet anställda med fem (5) medarbetare för att hantera vår expansion. Trots kraftig expansion har vi stort fokus på kostnader och att vända bolaget till positiva siffror. Det känns som en helt rätt prioritering, då det blir allt svårare att hitta externt expansionskapital. Jag är mycket glad och stolt över allt vi åstadkommit under året och det sprudlar av energi i bolaget. År 2023 för Transiro ser mycket bra ut

Som jag skrivit i tidigare brev övertog Transiro support, utbildning, installation och licenser för 90 stycken Coloramabutiker den 1:a juli. Det har varit en mäktig insats av vår organisation att klara detta. Coloramaprodukten baserad på Microsoft Dynamics NAV är komplex och nya utmaningar för oss att hantera. Transiro har välkomnat fyra (4) nya medarbetare till installations- och supportverksamheten.

Under november startade vi tillsammans med Colorama ett projekt att uppgradera samtliga 90 butiker till en helt ny version av Microsoft Dynamics NAV. Ett stort konsultuppdrag för oss att hantera där förberedelser pågår, för att under en helg i februari uppgradera samtliga butiker. Att installera och utbilda personal i samtliga butiker i ett nytt system, samtidigt som verksamheten pågår för fullt är en spännande utmaning.

Nästa stora installationsutmaning för oss är att under hösten 2023 uppgradera resterande butiker inom Coloramakedjan till Transiros produkt. Dessa butiker använder idag konkurrerande system, men inom Colorama har beslut fattats att använda ett och samma system för hela kedjan, vilket är Transiros nya produkt.

Ni som har följt Transiro vet att vi har ett helt egenutvecklat retailsystem, Kassanova, som är framgångsrikt inom JFB (järn-, färg- och byggbranschen). I tidigare meddelanden informerades om att Mestergruppen, med en av Transiros viktigaste kunder Bolist, valt Kassanova som ett av fyra (4) retailsystem för hela kedjan. Med det beslutet har Transiro utvecklat en ny modul, i vilken vi integreras med kedjan och kan byta bland annat artikelinformation. Nu är integreringen klar och vi testar nu systemet hos en pilotkund. För oss är detta ett viktigt steg och en bekräftelse att våra 50-talet Bolist kunder kommer att fortsätta att använda Kassanova.

Under hösten har vi också identifierat ett behov hos kommuner i Sverige. De har behov av att hitta ett system för att hantera sin förrådsverksamhet. Kassanova har anpassats till att möta detta behov och första kunden att köpa denna produkt är Strömstad Kommun. Här öppnar sig en helt ny marknad för Transiro att bearbeta och det är viktigt att direkt få en ny kund på produkten.

Bussbranschen har verkligen vaknat till liv efter pandemin och Transiro har tecknat sex (6) stycken nya kundkontrakt sedan september, vilket är fantastiskt roligt. Flera befintliga kunder börjar också få upp ögonen på vår mobila app som lanserades innan pandemin, men av förklarliga skäl fanns ingen möjlighet att sälja då majoriteten av turistbussbranschen stod stilla. Vi ser ljust på framtiden och fortsätter satsa på utveckling av nya funktioner och moduler att kunna sälja.

Vi har bestämt oss för att etablera oss inom fler branscher med våra affärssystem och har därför investerat i rekrytering av en senior säljare som kommer att tillträda under februari 2023. En investering och satsning som kommer att möjliggöra etablering inom fler branscher och marknader där vi ser stor potential för våra produkter.

Jag avsluta med att vill önska alla en God Jul och Gott Nytt År!

Johan Eriksson, VD