Jonas Fröberg på Svenska Dagbladet - "Årets Transportjournalist" 2007

Report this content

Sveriges Transportindustriförbund har tilldelat Jonas Fröberg på Svenska Dagbladet, utmärkelsen "Årets Transportjournalist" 2007. Genom priset vill Transporindustriförbundet uppmärksamma den offensiva och resultatorienterade journalistik som Jonas Fröberg bedriver när han bevakar miljöfrågan och dess kopplingar till transporter.

Jonas Fröberg tar emot diplom och prissumman på 25 000 kronor i anslutning till Logistik & Transportmässan som pågår i Göteborg den 20-22 maj. Prisnämndens hela motivering till valet av Jonas Fröberg som pristagare lyder: ”Jonas Fröberg journalistik är av en äkta ”tredje-makten-vara”. Han granskar branscher, däribland transportbranschen, och därigenom sätter han ett hälsosamt tryck på företag att arbeta med klimat- och miljöfrågor på ett resultatorienterat sätt."

Jonas Fröberg har under 2007 bland annat skrivit artiklar om transportföretagens miljömål och om biogas som går upp i rök istället för att bli fordonsbränsle. Han har också ifrågasatt många vd:ars val av tjänstebilar ur miljösynpunkt. Även under 2008 har han fortsatt sin miljöbevakning med artiklar bland annat massaindustrins möjlighet att framställa bränsle ur svartlut samt analyser av Sveriges- och EU:s klimatmål.

Varför "Årets Transportjournalist"?
Sveriges Transportindustriförbund instiftade 2002 utmärkelsen "Årets Transportjournalist" för att uppmuntra till fördjupad bevakning av godstransporterna och deras betydelse för samhälle, näringsliv och hållbar tillväxt.

Prisnämnden består av: Jan Sundling, fd ordförande i Transportindustriförbundet, Kenth Lumsden, professor vid Chalmers tekniska högskola, tidigare kommunikationsministern Ines Uusmann, fd universitetslektor vid Göteborgs Universitet Ulf Wallin och Anita Nilsson, regionchef vid Posten AB.

Tidigare pristagare
2006: Anders Karlsson, Svensk Åkeritidning
2005: Björn Suneson, Svenska Dagbladet
2004: Kim Lundin, Dagens Industri
2003: Gunnar Dahllöf, e-tidningen På HuGGet.
2002: Ulf Nyström, Göteborgs-Posten

För ytterligare information kontakta Stefan Back, förbundsdirektör och VD för Transportindustriförbundet på 08-762 71 32 eller pressekreterare Dag Gustavsson på 070-319 24 44