Kandidaterna grillas inför EU-valet – vem tar hand om transportfrågorna?

Report this content

När TransportNäringen i Samverkan för tredje året arrangerar Stora TransportDagen står EU på agendan. I en hearing med kandidater till europaparlamentet uppmärksammas den centrala transportpolitiken. Få svenska EU-parlamentariker har engagerat sig i transportfrågorna, trots deras starka koppling till den heta klimatfrågan och till en av EU-samarbetets grundpelare – handeln. Detta vill transportnäringen få ändring på, och det blir ”upp till bevis” för kandidaterna.

Ett samtal hålls med Schenkers och Veolias VD:ar om svensk transportnäring i Europa. Svenskt Näringslivs ordförande Signhild Arnegård Hansen håller inledningsanförandet och årets mottagare av Pegasuspriset, transportnäringens miljöpris, utses.

Plats: Tekniska museet, Museivägen 7, i Stockholm mellan kl 10:00 och 16:00

Ackreditering:
Anmäl dig för ackreditering till pressekreterare Dag Gustavsson dag.gustavsson@transportgruppen.se eller telefon 070-319 24 44

Arrangör: TransportNäringen i samverkan dvs. TransportGruppen med sina åtta förbund i samarbete med Branschföreningen Tågoperatörerna, Föreningen Svenskt Flyg, Svenska Bussbranschens Riksförbund, Svensk Kollektivtrafik, Svenska Petroleum Institutet och Svenska Taxiförbundet.

09.00 Registrering, kaffe/te/smörgås

10.00 Välkomsthälsning
Inledningstalare Svenskt Näringslivs ordförande Signhild Arnegård Hansen, vice ordförande i Business Europe

10.45 Hearing med kandidater till Europaparlamentet:
Christofer Fjelner (M), Göran Färm (S), Mikael Gustafsson (V), Ulf Holm (MP), Kent Johansson (C), Per Landgren (KD) och Olle Schmidt (FP)

12.15 Lunch

13.30 Pegasuspriset delas ut

14.00 Svensk transportnäring i Europa – samtal med Ingvar Nilsson, VD Schenker i Sverige och Tomas Wallin, VD Veolia Transport Sverige

14.45 Paus, kaffe/te och frukt

15.15-16.00 Hur lyckas i Bryssel?
Lena Ek (C), Europaparlamentet
Viktor Sundberg, Vice President Environmental and European Affairs, Electrolux Household Products Europe, Bryssel
Pär Boqvist, transportlobbyist Bryssel
Kajsa Stenström, Bryssellobbyist
Ola Hellblom, f d Brysselkorrespondent DI

Moderator är Karin Andersson, journalist på SVT24.