BOKSLUTSKOMMUNIKÉ, 1 januari - 31 december 2023

Oktober-december 2023 i sammandrag

• Nettoomsättningen uppgick till 726,5 Mkr (771,6), en minskning med -5,9 % (65,2) jämfört med samma period 2022. Organisk tillväxt uppgick till -17,4 % (15,3). Justerat för valutakurseffekt var nettoomsättningstillväxten -3,6 % (0,0) samt organisk -15,8 % (15,3).
  • Justerat rörelseresultat före avskrivningar (justerad EBITA) uppgick till 41,0 (57,6) vilket motsvarar 5,6 % (7,5) i marginal. Justeringen avser personalkostnader i samband med omstrukturering.
  • EBITA uppgick till 38,5 Mkr (57,9), vilket motsvarar 5,3 % (7,5) i marginal.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 26,4 Mkr (40,1).
  • Under perioden påbörjades Transtemas nya avtal med Telia Towers avseende förebyggande och avhjälpande underhåll på tekniska anläggningar. Avtalet sträcker sig över 3 år och har ett uppskattat ordervärde om ca 150 Mkr.
  • Transtema ingick en avsiktsförklaring med en större teleoperatör avseende planering, design, projektering samt installation av tekniska anläggningar för kommunikationsnät. Avsiktsförklaringen avser 3 år och har ett uppskattat ordervärde om ca 300 Mkr.

Januari-december 2023 i sammandrag

• Nettoomsättningen uppgick till 2 688,7 Mkr (2 457,4), en ökning med 9,4 % (45,4). Organisk tillväxt uppgick till -11,2 % (11,9). Justerat för valutakurseffekt var nettoomsättningstillväxten 11,2 % (45,4) samt organisk -10,1 % (11,9).
  • Justerat rörelseresultat före avskrivningar (justerad EBITA) uppgick till 120,3 (182,4) vilket motsvarar 4,5 % (7,4) i marginal. Justeringen avser förvärvs- samt omstruktureringskostnader.
  • EBITA uppgick till 88,5 Mkr (174,4), vilket motsvarar 3,3 % (7,1) i marginal jämfört med samma period 2022.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 64,9 Mkr (109,2).

Väsentliga händelser efter periodens utgång
I januari drabbades ett av Transtemas svenska dotterbolag av en tillfällig driftstörning till följd av ett dataintrång hos bolagets hostingleverantör Tietoevry. Driftstörningen påverkade främst serviceverksamheten och pågick under 10 dagar.

VD-ord

De positiva signaler vi noterade sent i föregående kvartal har fortsatt under årets sista kvartal. Vi har vunnit flera anbud och därtill har ett antal upphandlingar kommit ut inom telekommarknaden, ett tecken på en fortsatt om än försiktig marknadsåterhämtning.

Försäljningstillväxten, justerad för valutakurseffekt, uppgick under kvartalet till -3,6 %, varav -15,8 % organiskt, jämfört med samma period föregående år. Den justerade EBITA-marginalen uppgick till 5,6 % (7,5).

Årets försäljningstillväxt, justerad för valutakurseffekt, uppgick till 11,2 %, varav -10,1 % organiskt, jämfört med föregående år. Årets justerade EBITA-marginal uppgick till 4,5 % (7,4). För 2023 nådde vi våra finansiella mål vad gäller omsättningstillväxt (>10%) samt skuldsättning (<2,0) men inte EBITA-marginal (>7%). Viktigt att notera är att våra finansiella mål ligger fast på medellång sikt.

Även om vi såg tecken på återhämtning i slutet av året är marknadssituationen fortsatt svagare än för ett år sedan, då efterfrågan var mycket god i både Sverige och Norge. Den negativa organiska tillväxten i Sverige om -17,4 % är främst hänförlig till avvecklingen av kopparnätet men också till en lägre efterfrågan. I Norge är den negativa organiska tillväxten om -12,3 % en konsekvens av lägre efterfrågan.

Den justerade EBITA-marginalen minskade jämfört samma period föregående år. Vi är inte nöjda med utfallet men stärkta av att marginalen förbättrats jämfört med tidigare kvartal. Arbetet med att omstrukturera verksamheten har fortsatt under kvartalet och kommer att fortgå under kommande kvartal för att säkerställa rätt organisation och kostnadsstruktur framåt. Exempel på åtgärder omfattar sammanslagning av organisationer inklusive personalreducering, sammanslagning av serviceområden inklusive ett minskat antal kontor samt fusioner av bolag. Samtidigt har vi förstärkt försäljningsorganisationen samt lanserat en ny projektorganisation för att säkra stabil lönsamhet över tid.

Kvartalets kassaflöde från den löpande verksamheten uppgår till 26,4 Mkr (40,1). Minskningen jämfört med samma kvartal föregående år är främst hänförlig till det lägre resultatet. Årets kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 64,9 Mkr (109,2).

Utmaning i inledningen av 2024
Likt 2023 möter vi en utmaning i inledningen av det första kvartalet då året inletts med sträng kyla och tjäle i princip i hela Sverige och Norge, vilket har påverkat installationsverksamheten.

Vår riskexponering mot väder och vind har ökat de senaste åren i såväl Sverige som Norge, bland annat som en följd av förvärven av företagen Transtema Connect samt UBConnect. Hela installationsverksamheten, inklusive dessa förvärvade enheter, bidrar dock positivt till ett helhetserbjudande och stärker vår ambition att bli den marknadsledande aktören inom installation, service och drift av kommunikationsinfrastruktur. Framgent strävar vi efter att balansera dessa tre områden för att minska säsongsvariation över tid.

I januari påverkades vi av ett tillfälligt driftstopp i ett av de svenska dotterbolagen, som en följd av dataintrånget hos vår hostingleverantör Tietoevry. Jag är stolt över hur väl organisationen hanterade denna incident och att samtliga kritiska serviceuppdrag hanterades i tid för våra kunder.

Den nordiska marknadsledaren år 2030
Vårt arbete för att nå vår vision i att vara drivande i den gröna omställningen och den nordiska marknadsledaren med hållbara leveranser inom installation, service och drift av kommunikationsinfrastruktur år 2030, fortgår oavbrutet.

En viktig del i det arbetet är att tydligare rikta vårt erbjudande till en bredare kundgrupp. Transtema arbetar redan idag utanför den klassiska hemmaarena som telekomsegmentet utgör, exempelvis genom satsningar på infrastruktur för elfordon, batterilagring och underhåll av passiv utrustning i fastigheter. Därtill sker en utökning av tjänsteerbjudandet också inom telekom, vilket har förstärkts av det avtal som vi under kvartalet har ingått som omfattar planering, design, projektering samt installation av tekniska anläggningar för kommunikationsnät, med ett uppskattat ordervärde om ca 300 mkr.

Vi ser till att nätet fungerar
I takt med att samhället och dess invånare digitaliseras ökar också kraven ständigt på uppkoppling, tillgänglighet, driftsäkerhet och säkerhet i alla kommunikationsnät. Vi på Transtema tar ett ansvar för hållbara leveranser inom installation, service och drift av kommunikationsinfrastruktur, vilket gör oss till en av de ledande leverantörerna i Norden.

Jag vill tacka alla mina kollegor för deras fortsatta dedikerade arbete för att möta våra kunders behov på en marknad som ständigt förändras. Tillsammans skapar vi framtidens Transtema.

Henning Sveder, VD och koncernchef, 031-746 83 00

Tobias Martinsson, CFO, 031-746 83 00

Denna information är sådan som Transtema Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 8 februari 2024 kl 08:30 CET.

Transtema är ett av Nordens ledande företag inom design, installation, drift och underhåll av kommunikationsnät samt tekniska konsulttjänster till teleoperatörer, stadsnät, myndigheter, kraftbolag samt större företag. Transtema tillhandahåller också nätverksutrustning, tjänster och produkter inom datalagring samt IoT-lösningar. Transtema grundades 1997 och är verksamma i både Sverige och Norge. Nettoomsättning i Transtema Group AB (publ) år 2023 var 2 689 Mkr (2 457). Antal anställda i koncernen är ca 1 200. Transtema Group AB är listat på Nasdaq Stockholm Main Market med ticker TRANS. Företagets finansiella rapport finns tillgängligt på http://www.transtema.com/investerare