HALVÅRSRAPPORT, 1 januari - 30 juni 2024

April-juni 2024 i sammandrag

• Nettoomsättningen uppgick till 608,9 Mkr (713,2), en minskning med -14,6 % (14,3) jämfört med samma period 2023. Organisk tillväxt uppgick till -14,5 % (-7,3). Justerat för valutakurseffekt var nettoomsättningstillväxten -14,7 % (16,9) samt organisk tillväxt -14,6 % (-5,9).
  • EBITA uppgick till 18,9 Mkr (14,5), vilket motsvarar 3,1 % (2,0) i marginal. Inga justeringsposter togs upp i perioden varför justerat EBITA uppgår till 3,1% (3,0).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 13,0 Mkr (12,3).
  • Ett nordiskt avtal med GlobalConnect AS signerades i maj vilket löper över tre år med option på ytterligare tre år. Avtalet avser service och underhåll av GlobalConnects kommunikationsinfrastruktur i Sverige, Norge, Danmark och Finland och har ett totalt uppskattat ordervärde på ca 200 Mkr de första tre åren.

Januari-juni 2024 i sammandrag

• Nettoomsättningen uppgick till 1 108,5 Mkr (1 359,2), en minskning med -18,4 % (27,2) jämfört med samma period 2023. Organisk tillväxt uppgick till -20,7 % (-3,5). Justerat för valutakurseffekt var nettoomsättningstillväxten -18,1 % (29,2) samt organisk tillväxt -23,2 % (-2,4).
  • EBITA uppgick till 14,7 Mkr (44,7), vilket motsvarar 1,3 % (3,3) i marginal jämfört med samma period 2023.
  • Justerat EBITA uppgick till 21,8 (58,2) vilket motsvarar 2,0 % (4,3) i marginal. Justeringen om 7,1 Mkr avser kostnader som uppstod i samband med en driftstörning hos en hostingleverantör.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 75,5 Mkr (37,3).

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• I juli signerades ett 1+1-årigt avtal med en svensk leverantör av telekomutrustning. Avtalet har över kontraktstiden ett uppskattat ordervärde om ca 250 Mkr årligen men kan komma att utökas med ytterligare beställningar.

VD-ord

Telekommarknaden fortsätter att utmana oss och vår bransch med betydligt lägre efterfrågan jämfört med för ett år sedan. Vi upplever dock en gradvis återhämtning i försäljningen, en trend som förväntas fortsätta under hösten. Vi gläds åt de nya betydande affärsavtal som tecknats under kvartalet, vilka bekräftar vår strategi samt skapar momentum inför 2025.

Försäljningstillväxten under kvartalet uppgick till -14,6 %, varav -14,5 % organiskt, jämfört med samma period föregående år. Den justerade EBITA-marginalen stärktes något till 3,1 % (3,0) av omsättningen, vilket är en väsentilg förbättring jämfört med föregående kvartal. Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades till 13,0 Mkr (12,3).

I Sverige minskar omsättningen med -12,1 % organiskt; i en telekommarknad med lägre efterfrågan har vi ännu inte kunnat kompensera tillräckligt för den pågående avvecklingen av kopparnätet. I Norge minskar omsättningen med -18,7 % organiskt, vilket främst beror på lägre efterfrågan men också utmaning med att starta upp nya projekt då planerade resurser varit upptagna med att avsluta försenade vinterprojekt.

Den justerade EBITA-marginalen är marginellt bättre än föregående år men fortsatt inte på den nivå vi önskar. Den låga marginalen är framförallt hänförlig till vår norska verksamhet, där vi ännu inte kommit lika långt som i Sverige med att implementera effektiviseringsåtgärder. Arbetet med att effektivisera våra organisationer fortgår under hösten och kommer leda till ökad produktivitet och minskade kostnader i såväl Sverige som Norge.

Breddar affären i enlighet med strategin
I juli tecknades ett nytt avtal med en svensk leverantör av telekomutrustning, med ett uppskattat ordervärde om ca 250 Mkr årligen. Avtalet avser ett helhetsåtagande med leverans av teknik- och ingenjörstjänster till kundens testanläggningar i Sverige och träder i kraft under hösten 2024. Serviceavtalet breddar inte bara vår affär i enlighet med strategin utan minskar samtidigt säsongsvariationen i vår försäljning.

Den första nordiska affären
En viktig del i strategin är vår tydliga ambition att vara den nordiska marknadsledaren 2030. Därför gläds vi särskilt åt den nordiska affären med GlobalConnect, vilken offentliggjordes i maj. Arbetet med att starta upp samarbetet pågår; vi kommer att se de första effekterna under det fjärde kvartalet och full effekt i början på 2025. Affären bekräftar vår strategiska inriktning och skapar möjligheter till ytterligare positiva nordiska effekter i vår verksamhet.

Installation av infrastruktur för elfordon samt energilagring
En annan viktig del i vår strategi är att vidareutveckla och driva tillväxt inom infrastruktur för elfordon där vi troligen redan idag är den största oberoende installatören av laddboxar i Sverige. Därför är det nationella avtalet med Tibber AB avseende installation av infrastruktur för elfordon samt energilagring en extra viktig affär för oss.

Förväntningar framåt
Marknaden inom telekom är fortsatt utmanande men våra investeringar i försäljningsorganisationen gör skillnad, vilket bekräftas av de nya affärer vi tecknat under kvartalet. Vi förväntar oss, som sagt, en gradvis återhämtning av försäljningen under hösten och ser med tillförsikt fram emot 2025.

Transtemas position som en nordisk helhetsleverantör ger oss förutsättningar för att vinna affärer hos såväl nya som befintliga kunder.

Vi ser till att nätet fungerar
Vårt arbete för att nå vår vision att vara den nordiska marknadsledaren 2030 med hållbara leveranser inom installation, service och drift av kommunikationsinfrastruktur, fortgår oavbrutet. I takt med att samhället och dess invånare digitaliseras ökar också kraven ständigt på uppkoppling, tillgänglighet, driftsäkerhet och säkerhet i alla kommunikationsnät.

Jag vill tacka våra kunder, samarbetspartners och kollegor för fortsatt dedikerat arbete med att möta våra kunders behov på en marknad i förändring. Tillsammans skapar vi framtidens Transtema!

Henning Sveder

Transtema Group AB

Henning Sveder, VD och koncernchef, 031-746 83 00

Tobias Martinsson, CFO, 031-746 83 00

Denna information är sådan som Transtema Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 15 augusti 2024 kl 08:30 CEST.

Transtema är ett av Nordens ledande företag inom kommunikationsinfrastruktur med fokus på installation, service, drift och övervakning samt tillhörande tekniska tjänster. Transtema verkar i hela värdekedjan och bland kunderna återfinns teleoperatörer, energibolag, stadsnät, större företag och offentlig verksamhet. Transtemas uppdrag är att säkerställa hög tillgänglighet, kvalitet och driftsäkerhet i ett alltmer digitaliserat och uppkopplat samhälle. Företaget grundades 1997 och är verksam­ma i Norden. Nettoomsättning i Transtema Group AB (publ) år 2023 var 2 689 Mkr (2 457). Antal anställda i koncernen är ca 1 200. Transtema Group AB är listat på Nasdaq Stockholm Main Market med ticker TRANS.