HALVÅRSRAPPORT 1 januari - 30 juni 2023

April-juni 2023 i sammandrag

• Nettoomsättningen uppgick till 713,2 Mkr (623,9), en ökning med 14,3 % (39,2) jämfört med samma period 2022. Organisk tillväxt uppgick till -7,3 % (9,4). Justerat för valutakurseffekt var tillväxten i nettoomsättningen 16,9 % (39,2) och organisk -5,9 % (9,4).
  • Justerat rörelseresultat före avskrivningar (justerad EBITA) uppgick till 21,3 (49,0) vilket motsvarar 3,0 % (7,9) i marginal jämfört med samma period 2022. Justeringen avser omstruktureringskostnader.
  • EBITA uppgick till 14,5 Mkr (49,0), vilket motsvarar 2,0 % (7,9) i marginal jämfört med samma period 2022.
  • Nedskrivning av tilläggsköpeskillingar påverkar periodens resultat med 84,2 Mkr (0)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 12,3 Mkr (-6,3).
  • I juni varslade Transtema 120 anställda om uppsägning. Bakgrunden är främst den förväntade och successiva avvecklingen av kopparnäten i Sverige samt långsammare takt av 5G-utbyggnad i framförallt Norge. Detta har medfört engångskostnader i kvartalet om 6,8 Mkr och bedöms medföra besparingar om ca 60 Mkr årligen.

Januari-juni 2023 i sammandrag

• Nettoomsättningen uppgick till 1 359,2 Mkr (1 068,5), en ökning med 27,2% (27,8) jämfört med samma period 2022. Organisk tillväxt uppgick till -3,5 % (10). Justerat för valutakurseffekt var tillväxten i nettoomsättningen 29,2 % (27,8) och organisk -2,4 % (10).
  • Justerat rörelseresultat före avskrivningar (justerad EBITA) uppgick till 58,2 (77,4) vilket motsvarar 4,3 % (7,2) i marginal jämfört med samma period 2022. Justeringen avser förvärvs- samt omstruktureringskostnader.
  • EBITA uppgick till 44,7 Mkr (69,4), vilket motsvarar 3,3 % (6,5) i marginal jämfört med samma period 2022.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 37,3 Mkr (53,2).

VD-ord

Försäljningstillväxten, justerad för valutakurseffekt, uppgick till 16,9 %, varav -5,9 % organiskt, jämfört med samma kvartal föregående år, och den justerade rörelsemarginalen (justerad EBITA-marginal) uppgick till 3,0 % (7,9) för kvartalet.

Den negativa organiska tillväxten i Sverige om -9,0 % är hänförlig till den sedan länge kända avvecklingen av kopparnätet. Omställningen hanterar vi löpande med anpassning av organisationen och ersätts med nya kunder och affärer samt förvärv av kompletterande verksamheter. I Norge är den organiska tillväxten +2,7 %.

Den relativt svaga EBITA-marginalen i kvartalet är en konsekvens av den senarelagda utbyggnaden av 5G, vilket drabbat ett av våra norska dotterbolag hårt. Den fortsatta utbyggnadstakten är något osäker, varför vi valt att agera kraftfullt och anpassa organisationen och reducera kostnaderna i dotterbolaget efter de nya förutsättningarna. Dessa åtgärder är nu genomförda och beräknas få full effekt under hösten. I juli har vi sett en ökad orderingång samt erhållit bekräftade volymer för 2023/2024 vilket gör att vi kan planera långsiktigt och säkerställa god lönsamhet.

Övrig verksamhet i koncernen, vilka inte arbetar med 5G- utbyggnad, är inte påverkade och levererar sammantaget mot vårt finansiella mål om 7 % i EBITA-marginal.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgår i kvartalet till 12,3 Mkr (-6,3). Det är glädjande att se att vi fortsatt levererar positivt kassaflöde i ett kvartal med utmaningar. Det, i kombination med stabil soliditet (ca 30 %), vår låga skuldsättning (1,0) och goda kontroll på rörelsekapitalet (ca 4 %), gör att vi står finansiellt starka och kan fortsätta driva koncernens utveckling inte bara inom nyförsäljning utan även inom andra viktiga områden såsom till exempel hållbarhet och jämställdhet.

Vi ser en fortsatt hög och stabil aktivitet på marknaden med nya möjligheter till affärer. Under kvartalet har vi bland annat ingått nya avtal inom laddinfrastruktur för elbilar. Min uppfattning är att vår strategiska satsning på närliggande segment såsom laddinfra är rätt och kommer att vara en betydande affär under 2024. Vi förstärker vår försäljningsorganisation i Norden där vi bland annat har utökat vår norska organisation med en senior säljchef och vi avser att även komplettera den svenska organisationen på motsvarande sätt.

Som en följd av avvecklingen av kopparnätet, men även den teknikutveckling som sker där kraven från kunderna förändras i snabb takt och deras ökade behov av flexibilitet därmed ökar, så har vi under en period planerat för en omstrukturering av verksamheten. Detta för att säkerställa kundernas framtida behov och därmed skapa goda förutsättningar för Transtemas långsiktiga konkurrenskraft och lönsamhet.

Målsättningen är en mer kostnadseffektiv organisation med bibehållen säkerhet, kvalitet och kundnöjdhet. Omstruktureringen har medfört ett behov av att justera personalstyrkan varför vi under kvartalet varslat cirka 120 anställda. Arbetet med omstrukturering kommer att fortgå under hösten för att säkerställa rätt förutsättningar inför 2024.

Med de åtgärder vi nu genomfört och som får full effekt under hösten, börjar vi återtåget mot våra finansiella mål. Transtema står idag på en stabil finansiell grund och vi är redo att tillvarata framtida möjligheter.

Avslutningsvis vill jag tacka alla mina kollegor för deras fortsatta hårda och dedikerade arbete där vi gemensamt skapar Ett Transtema.

Henning Sveder, VD och koncernchef, 031-746 83 00

Tobias Martinsson, CFO, 031-746 83 00

Denna information är sådan som Transtema Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 10 augusti 2023 kl 08:30 CET.

Transtema är ett av Nordens ledande företag inom design, byggnation, drift och underhåll av kommunikationsnät samt tekniska konsulttjänster till teleoperatörer, stadsnät, myndigheter, kraftbolag samt större företag. Transtema tillhandahåller också nätverksutrustning, tjänster och produkter inom datalagring samt IoT-lösningar. Transtema grundades 1997 och är verksamma i både Sverige och Norge. Nettoomsättning i Transtema Group AB (publ) år 2022 var 2 457 Mkr (1 690). Antal anställda i koncernen är ca 1 200. Transtema Group AB är listat på Nasdaq Stockholm Main Market med ticker TRANS. Företagets finansiella rapport finns tillgängligt på http://www.transtema.com/investerare