Kvartalsrapport 2, 1 april 2015 till 30 juni 2015

Hög organisk tillväxt med överträffat EBITDA marginalmål

• Omsättning 15,114 kkr (1 april-30 juni, 3 månader)
  • Omsättningstillväxt på ca 30 % för kvartalet
  • EBITDA marginal 18,8 %
  • Framgångsrik listning på Aktietorget 21 maj
  • Fortsatt högt tryck i marknaden för fiberoptiska nät

Kvartalsrapport 2, 1 april 2015 till 30 juni 2015

• Nettoomsättningen uppgick till 15,114 kkr vilket motsvarar en omsättningsökning på 30 %.
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) 2,844 kkr vilket motsvarar en EBITDA marginal på 18,8%.
  • Rörelseresultat uppgick till 2,503 kkr.
  • Nettoresultatet uppgick till 1,838 kkr vilket motsvarar en vinst per aktie om 0,12 kr/aktie.
  • Transtema Group AB bildades i november 2014. Koncernen har i år ett förlängt bokslutsår (1 december 2014-31 december 2015, 13 månader). Då detta är koncernens första räkenskapsår lämnas inga jämförelsesiffror. Skattekostnaden är schabloniserad.
  • Ungefärliga jämförelsesiffror är framräknade från underliggande rörelsedrivande bolags historiska ekonomiredovisningar. Då dessa inte tidigare redovisat pågående arbete löpande över året har förenklingar och uppskattningar i dessa jämförelsetal varit nödvändiga. Det rörelsedrivande bolaget Transtema AB omsatte föregående räkenskapsår, 2014, 48,7 mkr med ett rörelseresultat på 10 mkr.

Perioden 1 december 2014 till 30 juni 2015 (7 månader)

• Nettoomsättningen uppgick till 33,381 kkr.
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) 6,036 kkr vilket motsvarar en EBITDA marginal på 18,0%.
  • Rörelseresultat uppgick till 5,243 kkr.
  • Nettoresultatet uppgick till 3,776 kkr vilket motsvarar en vinst per aktie om 0,25 kr/aktie.
  • Inga jämförelsesiffror har tagits fram då detta är koncernens första räkenskapsår. I kvartalsrapport 1 (daterad 29 maj 2015) så avgavs också perioden 1 januari-31 mars (3 mån) för att möjliggöra jämförelse med framtida rapporter för nästkommande år. Omsättningen för 1 januari-30 juni (6 månader) är 27 736 kkr vilket motsvarar en tillväxt för 6 månaders perioden på 23%. EBITDA för 6 månaders (1 jan-30 juni) perioden är 4 843 kkr.

Marknaden är mycket stark och vi ser inga tendenser på avmattning för året!

”Vi arbetar med att designa, bygga och drifta kommunikationsnät. Våra kunder är professionella nätägare, både privata företag och organisationer inom offentlig förvaltning. Tyngdpunkten idag ligger på optiska fibernät. Utbyggnaden av fibernät i hela Sverige för att säkerställa att vi som kunder får tillgång till det bredband vi önskar driver vår marknad. Marknaden är mycket stark och såväl vår organiska tillväxt och vår lönsamhet visar att vi arbetar på rätt sätt.

Vi arbetar med de främsta spelarna på vår marknad och våra ledord Kvalitet, Pålitlighet och Serviceminded skall genomsyra allt vi gör. Vi upplever att våra ansträngningar har givit och ger resultat och vi är glada för våra kunders fortsatta förtroende.

I samband med vår notering i maj på Aktietorget uttalade vi att vi har som mål att bli en nationell spelare. Det är med stor tillfredsställelse jag ser att tack vare stora ansträngningar från mina medarbetare, nya som gamla, har vi nu gjort de första inbrytningarna i södra Sverige och Stockholmsområdet. Denna satsning kommer att fortsätta.

Vi fortsätter också att titta på företagsförvärv. Vi vill, framförallt, göra förvärv som kan göra att vi snabbare kan etablera oss som en heltäckande, nationell leverantör av våra produkter och tjänster. Vi tror att vår entreprenörsdrivna organisation passar väl för liknande presumtiva förvärvskandidater och att dessa företag kan fortsätta att utvecklas väl inom gruppen vid ett eventuellt förvärv.

Jag ser framför mig att resten av 2015 kommer att fortsätta att utvecklas väl både i tillväxt och i lönsamhet.

VD och koncernchef Transtema Group AB”

Taggar: