Kvartalsrapport 3 2016, 1 juli 2016 till 30 september 2016

Fortsatt kraftig tillväxt

Tredje kvartalet i sammandrag

• Nettoomsättningen uppgick till 110 047 tkr (11 286 tkr) vilket motsvarar en tillväxt på ca 875 %.
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) 14 224 tkr (1 911 tkr) vilket motsvarar en EBITDA marginal på 12,9 % (16,9 %). Vinsttillväxten är 644 %.
  • Rörelseresultat uppgick till 11 954 tkr (1 563 tkr)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -865 tkr (3 012 tkr).
  • Nettoresultatet hänförligt till majoriteten uppgick till 8 472 tkr (983 tkr) vilket motsvarar en vinst per aktie om 0,45 kr/aktie (0,06 kr/aktie). Skattekostnad är schabloniserad.

Perioden januari – september i sammandrag

• Nettoomsättningen uppgick till 237 164 tkr (39 022 tkr) vilket motsvarar en tillväxt på 508 %.
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) 29 151 tkr (6 754 tkr) vilket motsvarar en EBITDA marginal på 12,3% (17,3 %). Vinsttillväxten är 332 %.
  • Rörelseresultatet uppgick till 23 849 tkr (5 732 tkr)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -4 638 tkr (-832 tkr).
  • Nettoresultatet hänförligt till majoriteten uppgick till 16 316 tkr (3 991 tkr) vilket motsvarar en vinst per aktie om 0,91 kr/aktie (0,29 kr/aktie). Skattekostnad är schabloniserad.

Väsentliga händelser under tredje kvartalet

• Samtliga emissioner för tidigare genomgjorda förvärv inklusive spridningsemissionen genomfördes och det totala antalet aktier, vid rapporttidpunkten, i Bolaget uppgår till 18 745 676 st.
  • Extra bolagsstämma hölls den 24 augusti där besluts togs om ett teckningsoptionsprogram omfattande 500 000 optioner för vissa ledande befattningshavare.
  • Ett nytt dotterbolag, Transtema Academy AB, etableras 2016-09-02. Bolaget skall tillhandahålla utbildningar inom fiberoptik. Verksamheten bedrivs i Bolagets egna lokaler i Varberg.

Väsentliga händelser efter tredje kvartalets utgång

• Transtema har ansökt om, godkänts och tagits upp för handel på Nasdaq First North Första handelsdag var den 2016-11-21. Erik Penser Bank agerar som bolagets Certified Adviser.

Fortsatt kraftig tillväxt

Den kraftiga tillväxten har fortsatt under tredje kvartalet. Bolaget har omsatt nästan 10 gånger så mycket under kvartalet som samma period föregående år.

Vår huvudmarknad, utbyggnaden av bredbandsnät med fiberteknologi, är fortsatt stark. Vi ser en stark marknadstillväxt under flera år framåt. Vår verksamhet är också att tillhandahålla tekniktjänster, sköta drift och service och eftermarknadstjänster åt våra kunder. Denna del av vårt erbjudande fortsätter vi också att strategiskt utveckla.

Trots den höga arbetsbelastningen hade vi glädjen att samla hela koncernen i Tylösand en helg i augusti för konferens under parollen ”Vi är Transtema”. Helgen blev mycket uppskattad med team building och utbyte mellan kollegor från hela landet.

Under augusti startade vi upp Transtema Academy i Varberg som skall verka inom utbildning i fiberoptik. Transtema Academy, tillsammans med våra förvärv inom affärsområdet Datacenter Solutions, är en del av de satsningar vi räknar med skall bära frukt i framtiden.

Den höga tillväxten medför snabb förändring och hög belastning på organisationen, något som dessvärre påverkar effektiviteten och vår marginal negativt på kort sikt. Vi arbetar kontinuerligt med samordning och synergier, vilket kommer att medföra att vår effektivitet och marginal återställs. Våra finansiella mål för koncernen ligger fast.

Vi har tidigare kommunicerat vår ambition att i framtiden notera Transtemas aktie på Stockholmsbörsen. Som ett första steg har vi bytt lista från Aktietorget till Nasdaq First North, med första handelsdag 2016-11-21, vilket innebär en milstolpe som vi hoppas skall bidra till vår fortsatta positiva utveckling.

Utsikterna för återstoden av året är fortsatt hög produktion och tempo, innan vi går in i den lugnare vinterperioden. Jag vill tacka mina kollegor och partners som gör ett fantastiskt arbete och som alla är en del av vår framgång.

Jag känner mig trygg i vår fortsatta utveckling, med både framtida förvärv och fortsatt organisk tillväxt, såväl på vår befintliga marknad och på nya marknader.

VD och koncernchef Transtema Group AB

Verksamheten

Koncernen Transtema Group består av 9 stycken fristående verksamhetsdrivande bolag som alla arbetar tillsammans med ett gemensamt kunderbjudande med verksamhet i Helsingborg, Varberg, Kungsbacka, Göteborg, Strömstad, Örebro, Norrköping och Stockholm. Koncernen bildades i sin nuvarande form under 2014 medan det rörelsedrivande Transtema AB har funnits sedan 1990-talet.  Under 2016 har 6 stycken förvärv lagt grunden till en betydligt större koncern. Koncernen särredovisar inte dotterbolagens resultat.

Transtema levererar tjänster och lösningar till kunder som efterfrågar ett brett tekniskt kunnande inom nätverk och kommunikation. Verksamheten är uppdelad i två affärsområden Nät, som projekterar, bygger och underhåller passiva kommunikationsnät och Teknik, som installerar och sköter driften av aktiv nätverksutrustning. Vår verksamhet har utökats med affärsområdet Datacenter Solutions (Wincore AB, Bearcom AB) samt verksamhet inom utbildning (Transtema Academy AB).

Förvärv

Bolaget har som en del i sin affärsutveckling förvärv som en väg till ökad tillväxt. Bolagets ledning och styrelse har arbetat aktivt i flera förvärvsprocesser under 2015 och 2016. Flera av dessa har gett resultat och den förvärvsdrivna tillväxten i koncernen är hög.

Förvärvsmodellen bygger på rimliga värderingar av de förvärvade bolagen samtidigt som en del av köpeskilling är i Transtema-aktier vilket borgar för att de entreprenörer som säljer till koncernen är långsiktiga i sitt framtida engagemang gentemot koncernen. Från fall till fall kan också optionspaket användas för att ge ett ytterligare incitament till säljarna av bolagen.

Alla aktier som ges som betalning vid förvärv har långa lock-up perioder (dvs ägarna av aktierna får ej sälja aktierna förutom under vissa premisser), normalt en tredjedel per år upp till 3 år. Detta borgar också för långsiktigheten i förvärven. För att finansiera förvärven i övrigt används Bolagets befintliga kassa och normal bankfinansiering.

Med de förvärv, som finns i koncernen vid denna rapports avgivande, så omsatte koncernen proforma 2015 i storleksordningen 210 Mkr. EBITDA-marginalen är proforma ca 13 %.

Finansieringen av koncernens organiska tillväxt klaras med koncernens kassa och eget kassaflöde.

Marknaden

Marknaden för nätverksinfrastruktur har en god underliggande tillväxt pga snabbt ökande krav på bredbandskommunikation från såväl konsument som företag. Marknaden förväntas vara god i många år framåt.

Koncernens finansiella mål

Lönsamhet: Koncernen har som mål att leverera en EBITDA-marginal (rörelseresultat före avskrivningar) på 15 %. Målet mäts på årsbasis. Vid större förvärv kan EBITDA-marginalen understiga 15 % under en integrations-och konsolideringsfas.

Tillväxt: Koncernen eftersträvar en genomsnittlig tillväxt på 20-30 % per år från och med bokslutsåret 2016 och de kommande närmaste åren. Tillväxten kommer både från organisk tillväxt och förvärv.

Finansiell stabilitet: Koncernen skall ha en soliditet på minst 30 %.

Vid förvärv kan nyemissioner (i första hand riktade till säljare av förvärvat bolag) komma att användas. Det är styrelsens inriktning att begränsa utspädning i möjligaste mån med hänsyn taget till bolagets finansiella styrka. Den viktigaste måttstocken vid utvärdering av nya förvärv, förutom rent affärsmässiga, är utvecklingen av vinsten per aktie för koncernen. Allt för att skapa mesta möjliga aktieägarvärde

Utsikter för bokslutsår 2016

Marknaden för fiberoptiska kommunikationsnät kommer att vara en tillväxtmarknad i många år framåt. Bolaget upplever viss säsongsvariation där det första kvartalet normalt är det sämsta.

Styrelsen ser positivt på de närmaste åren.

Bolaget lämnar inte några prognoser.

Övrig information och övriga kommentarer till kommunikén

Koncernen har vid rapportperiodens utgång 128 st anställda.

Finansiell ställning och likviditet

Bolagets finansiella ställning och likviditet är god. Likvida medel uppgick per den 30 september till 17,0 Mkr.

Bolaget har dessutom en portfölj med ett långfristigt värdepappersinnehav om 1,6 Mkr i huvudsak företagsobligationer och obligationsfonder. Detta värdepappersinnehav kan, trots klassificeringen i enlighet med redovisningsmetoder, likvideras snabbt då samtliga innehav är handlade på likvida marknader.

Förvärvskrediter som uppkommit vid förvärv under kvartalet är vid periodens utgång 6,0 Mkr. Förvärvet avser bolag innehållande fastighet i Varberg.

Kassaflödet från den löpande verksamheten för tredje kvartalet (1 juli 2016 - 30 september 2016) uppgick till -865 tkr. Det negativa kassaflödet förklaras i sin helhet med att den kraftiga tillväxten driver ett ökat rörelsekapitalbehov. Detta finansieras av genererade vinster i verksamheten.

Verksamheten och dess organiska tillväxt är självfinansierad. Soliditeten uppgår vid periodens utgång till 45 %.

Moderbolaget

Moderbolaget har viss extern försäljning men i huvudsak är moderbolagets verksamhet gemensamma koncernfunktioner.  Moderbolagets försäljning under kvartalet var 2 570 tkr och resultatet före avskrivningar var 1 891 tkr. Moderbolagets egna kapital är 66,7 Mkr.

Aktien

Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North under tickern TRANS.

Totalt antal aktier i Bolaget är per den 30 september 18 745 676 st. Samtliga nyemissioner är gjorda som en del i Bolagets finansiering av förvärv.

Ett optionsprogram har beslutats av den extra bolagstämman den 26 maj:

• Teckningsoptionsprogram riktat till säljarna av BearCom AB omfattande 180 000 optioner

Ett optionsprogram har beslutats av den extra bolagstämman den 24 augusti:

• Teckningsoptionsprogram riktat till vissa ledande befattningshavare i bolaget omfattande maximalt 500 000 optioner

Kommande rapporttillfällen

Bokslutskommuniké 2016, 24 februari 2017.

Denna rapport har inte varit föremål för revisorernas granskning.

Informationen i denna kvartalsrapport är sådan som Transtema Group skall offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 24 november 2016.

Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank (tfn 08-463 80 00)

Mölndal 24 november 2016

Verkställande Direktör

Transtema Group AB

Org.nr. 556988-0411

Flöjelbergsgatan 12

Mölndal

www.transtemagroup.se

För eventuella frågor angående kvartalsrapporten kontakta:

Jens Boberg, vice Verkställande Direktör, 031-746 83 00

Magnus Johansson, Verkställande Direktör, 031-746 83 00

Transtema Group är ett kunskapsföretag som sedan 1997 erbjuder tjänster och produkter inom planering, utbyggnad och drift av infrastruktur för kommunikation och datacenter. Transtemas kunder består av teleoperatörer, stadsnät, kommuner, kraftbolag samt större företag. Transtema Group AB omsatte år 2015 68 Mkr med en EBITDA (rörelseresultat före avskrivningar) på ca 13 Mkr. Antal anställda i koncernen är ca 128. Transtema Group AB är listat på Nasdaq First North med tickern TRANS.

Taggar: