• Transtema/

Transtema fullföljer förvärv av Tessta Connect och beslutar om nyemission till säljarna

Transtema AB (publ) (“Transtema”) har idag fullföljt förvärvet av Tessta G-Trench AS och Tessta Connect AS (tillsammans benämnda ”Tessta Connect”) och styrelsen har som en del av erläggandet av köpeskillingen beslutat om emission av 542 470 aktier till säljarna till en total teckningskurs om 18 948 803 SEK som betalas genom kvittning av sin fordran på sammanlagt 18 948 803 SEK.

Som Transtema AB (publ) offentliggjorde den 25 februari 2022 har Transtema ingått avtal om att förvärva samtliga aktier i Tessta Connect mot en köpeskilling bestående av kontanter och aktier i Transtema (“Transaktionen”).

Till följd av slutförandet av Transaktionen har Transtemas styrelse idag fattat beslut om emission av 542 470 aktier. Rätt att teckna de nya aktierna tillkommer, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, säljarna av Tessta Connect som har tecknat och betalat aktierna genom kvittning av sin fordran på sammanlagt 18 948 803 SEK mot de emitterade aktierna.

Den totala teckningskursen ska vara 18 948 803 SEK, motsvarande en emissionskurs om cirka 34,9306 SEK per aktie. Teckningskursen överensstämmer med Transaktionens villkor, som har förhandlats på armlängdsavstånd och motsvarar den volymvägda genomsnittskursen för bolagets aktier på Nasdaq Stockholm under den trettio (30) handelsdagsperiod som föregår 25 februari 2022. Styrelsen bedömer därför att teckningskursen är marknadsmässig. Nyemissionen innebär en utspädningseffekt om cirka 1,39 procent av aktiekapitalet i förhållande till antalet aktier i Bolaget efter den Riktade Nyemissionen, varvid antalet utestående aktier ökar med 542 470 från 38 362 859 till 38 905 329 och aktiekapitalet ökar med 542 470 kronor från 38 362 859 kronor till 38 905 329 kronor.

Magnus Johansson, CEO, 031-746 83 00

Henning Sveder, CFO, 031-746 83 00

Transtema

Transtema är ett av Sveriges ledande företag inom design, byggnation, drift och underhåll av kommunikationsnät samt tekniska konsulttjänster till teleoperatörer, stadsnät, kommuner, kraftbolag samt större företag. Transtema tillhandhåller också nätverksutrustning, tjänster och produkter inom datalagring samt IoT-lösningar. Transtema grundades 1997.

Nettoomsättning i Transtema Group AB (publ) år 2021 var 1 690 Mkr (1 405). Antal anställda i koncernen är ca 1 100. Transtema Group AB är listat på Nasdaq Stockholm Main Market med ticker TRANS.