Transtema gör organisatoriska förändringar för att stärka den norska affären

Under årets andra kvartal och i inledningen av det tredje tecknades flera viktiga avtal som förstärker Transtemas position i Norden.

I linje med Transtemas strategi att vara Nordens ledande leverantör av tjänster inom kommunikationsinfrastruktur, genomförs ett flertal förändringar i den norska organisationen med syfte att säkerställa hög effektivitet och kvalitet, stärkt lönsamhet samt punktliga leveranser.

I Norge etableras en rikstäckande serviceorganisation som kommer att bistå bland andra GlobalConnect med service och underhåll. För att säkerställa en effektiv leverans-organisation och hög kundnöjdhet avser Transtema att samla mobil- och fiberverksamhet i Norge under ett och samma ledningsansvar.

Den nya organisationen kommer att ledas av Martin Nygaard som utsetts till verkställande direktör / daglig ledare i Transtema Connect AS samt Transtema Mobile AS. Martin har gedigen erfarenhet från branschen och var tidigare CFO i den norska verksamheten under cirka 5 år. Arbetet med att införa den nya organisationen har påbörjats och kommer att pågå under hösten.

"De förändringar vi nu genomför är en viktig del i vår strategi och en förutsättning för att säkerställa att vi kan leverera service och underhåll dygnet runt, året om i hela Norge. Vi ser en stor potential i Norge och ser fram emot att fortsätta utveckla den nya organisationen framåt ", säger Henning Sveder, VD och koncernchef Transtema.

Henning Sveder, VD och koncernchef, 031-746 83 00

Tobias Martinsson, CFO, 031-746 83 00

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 13 augusti 2024 kl 14:00 CEST.

Transtema är ett av Nordens ledande företag inom kommunikationsinfrastruktur med fokus på installation, service, drift och övervakning samt tillhörande tekniska tjänster. Transtema verkar i hela värdekedjan och bland kunderna återfinns teleoperatörer, energibolag, stadsnät, större företag och offentlig verksamhet. Transtemas uppdrag är att säkerställa hög tillgänglighet, kvalitet och driftsäkerhet i ett alltmer digitaliserat och uppkopplat samhälle. Företaget grundades 1997 och är verksamma i Norden. Nettoomsättning i Transtema Group AB (publ) år 2023 var 2 689 Mkr (2 457). Antal anställda i koncernen är ca 1 200. Transtema Group AB är listat på Nasdaq Stockholm Main Market med ticker TRANS.