Transtema ingår nationellt avtal med Evify inom laddinfrastruktur

Transtema Group AB (publ) har, genom dotterbolaget Transtema Charge AB (tidigare North Projects), ingått ett nationellt avtal med Evify Sweden AB avseende installation, service och underhåll av infrastruktur för elfordon i Sverige.

Avtalet innehåller inga volymåtaganden varför det är i dagsläget svårt att uppskatta eventuellt framtida ordervärde.

Infrastruktur för elfordon växer kraftigt. Innan 2030 skall ca 2,5 miljoner svenska bilar elektrifieras, vilket motsvarar halva dagens fordonsflotta. Då ca 90% av alla laddningar sker vid hemmet kommer ett stort antal privata laddboxar att installeras de närmaste åren. Vidare finns det beräkningar som visar att ca 150 000 publika laddare skall byggas under samma period och slutligen tillkommer behovet från bussar och lastbilar. Potentialen är således stor för en nationell laddinfrastruktur-aktör som Transtema.

Med en djup förankring i telekombranschen har Transtema under de senaste åren breddat sin kompetens till nya vertikaler drivet av trender som digitalisering och elektrifiering. Ett viktigt strategiskt mål är att utveckla Transtema till Sveriges största oberoende leverantör av installation, service och underhåll av infrastruktur för elfordon.

Evify är idag en av marknadsledarna inom försäljning och leverans av infrastruktur för laddning i hemmen och en viktig partner till Transtema. Det nya avtalet innebär ett utökat och fördjupat långsiktigt partnerskap.

"Transtema når varenda svensk inom 1 timme, vilket gör dem till en perfekt partner till oss. Vårt fokus på kundresan, där leveranskvalitet är fundamental, delar vi med Transtema vilket säkerställer våra kunders upplevelse", säger Philip Hägglund, VD Evify.

"Vi ser en kraftig tillväxt inom detta strategiskt viktiga område och det utökade samarbetet med Evify är ett naturligt nästa steg i vår strävan att fortsätta hjälpa företag att arbeta med utbyggnad och service av den svenska laddinfrastrukturen. På så sätt kan vi nå ut till och bistå samtliga svenskar som skall installera laddboxar under de kommande åren” säger Henning Sveder, VD och koncernchef Transtema.

Henning Sveder, VD och koncernchef, 031-746 83 00

Tobias Martinsson, CFO, 031-746 83 00

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 9 januari 2024 kl 08:30 CEST.

Transtema är ett av Nordens ledande företag inom design, installation, drift och underhåll av kommunikationsnät samt nätverksutrustning och tekniska konsulttjänster till teleoperatörer, stadsnät, myndigheter, kraftbolag samt större företag. Transtema grundades 1997 och är verksamma i både Sverige och Norge. Nettoomsättning i Transtema Group AB (publ) år 2022 var 2 457 Mkr (1 690). Antal anställda i koncernen är ca 1 300. Transtema Group AB är listat på Nasdaq Stockholm Main Market med ticker TRANS.