• Transtema/

Transtema ingår strategiskt avtal med Telenor för utbyggnad och uppgradering av 5G-nätverk i Sverige

Transtema Group AB (publ) har, genom dotterbolaget UBConnect AS, spelat en nyckelroll i utbyggnaden och uppgraderingen av Telenors 5G-nät i Norge under en lång tid. Nu fortsätter arbetet i Sverige genom ett avtal som löper till 2025. Avtalet innehåller inga volymåtaganden varför det är i dagsläget svårt att uppskatta eventuellt framtida ordervärde.

Telenor har mycket ambitiösa 5G-planer, med ett mål att leverera 5G-nät till hela Sverige genom Net4Mobility, ett samarbete mellan Telenor och Tele2. Det är en del av den mest omfattande investeringen i nätinfrastruktur någonsin. Arbetet pågår under de kommande åren och är avgörande för utvecklingen av nya tjänsteområden som möjliggörs genom 5G-teknologi.

"Det är viktigt för Telenor att arbeta med de bästa leverantörerna. Transtema har, genom sin långa erfarenhet i Norge, påvisat sin förmåga att leverera och hantera större utrullningsprojekt på kort tid med hög kvalitet, vilket varit avgörande i valet av partner", säger Sara Kebert, utrullningschef på Telenor Sverige.

”Transtema Group har som mål att bli den marknadsledande aktören på den Nordiska 5G-marknaden och därmed en tongivande aktör i arbetet med att bygga nästa generations mobilnät. Avtalet med Telenor Sverige är ett viktigt steg i rätt riktning för oss och ett kvitto på att våra leveranser i det norska projektet håller hög kvalitet", säger Henning Sveder, VD och koncernchef Transtema.

Henning Sveder, VD och koncernchef, 031-746 83 00

Tobias Martinsson, CFO, 031-746 83 00

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 13 september 2023 klockan 08:30 CEST.

Transtema är ett av Nordens ledande företag inom design, installation, drift och underhåll av kommunikationsnät samt nätverksutrustning och tekniska konsulttjänster till teleoperatörer, stadsnät, myndigheter, kraftbolag samt större företag. Transtema grundades 1997 och är verksamma i både Sverige och Norge. Nettoomsättning i Transtema Group AB (publ) år 2022 var 2 457 Mkr (1 690). Antal anställda i koncernen är ca 1 500. Transtema Group AB är listat på Nasdaq Stockholm Main Market med ticker TRANS.