• Transtema/

Transtema Network Services tecknar avsiktsförklaring med 3G Infrastructure Services om drift och underhåll

Transtema Network Services AB (”TNS”) och 3G Infrastructure Services AB (”3GIS”) har ingått en icke bindande avsiktsförklaring där parterna ska förhandla fram ett avtal enligt vilket TNS ska tillhandahålla bla underhåll och service av 3GIS mobilnät i hela Sverige. Enligt avsiktsförklaringens tidplan är parternas ambition att bindande avtal ska ingås senast den 30 mars 2020.

TNS är ett helägt dotterbolag till Transtema Group AB och Sveriges ledande leverantör av drift och underhåll av telekomnät.

3GIS är ett samägt bolag mellan Telenor Sverige AB och 3 (Hi3G Access AB). 3GIS uppdrag är att bygga och underhålla Telenors och 3:s gemensamma 3G-nät utanför Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona.

Affären ska omfatta ett helhetsåtagande från TNS för drift och underhåll av 3GIS nät och omfattar nätplanering och -kvalitet, nätövervakning (NOC), support, reservdelshantering och fälttjänster.

Kontraktet avses löpa över maximalt ca 5 ½ år med planerad start i juni 2020. Kontraktsvärdet bedöms uppgå till omkring 200 mkr, under den maximala perioden, och därtill kan vissa tilläggsersättningar tillkomma.

Även om parterna, efter konkurrensutsättning och inledande förhandling, har en samsyn på affärens huvudsakliga kommersiella villkor är avsiktsförklaringen inte bindande utan förutsätter att parterna i god anda förhandlar fram ett slutligt bindande avtal.

Magnus Johansson, CEO, 031-746 83 00

Henning Sveder, CFO, 031-746 83 00

Denna information är sådan som Transtema Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 februari 2020 kl. 08,50 CET.

Certified Adviser

Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank (08-463 83 00 / certifiedadviser@penser.se).

Transtema är ett kunskapsföretag som sedan 1997 erbjuder tjänster och produkter inom Kommunikationsinfrastruktur. Transtemas kunder består av teleoperatörer, stadsnät, kommuner, kraftbolag samt större företag. Koncernen är organiserad i två affärsområden; (i) Network Services, som planerar, bygger samt sköter drift och underhåll av kommunikationsnät och aktiv kommunikationsutrustning samt (ii) Emerging Business som marknadsför lösningar för datalagring samt tillhandahåller utbildning inom kommunikationsnätsområdet. Transtema Group AB omsatte ca 1500 mkr år 2019. Antal anställda i koncernen är ca 900. Transtema Group AB är listat på Nasdaq First North Growth Market med tickern TRANS. Erik Penser Bank är Bolagets Certified Adviser.