Transtema och GlobalConnect ingår förlikningsavtal

Transtema Group AB (publ) (“Transtema”) har idag tecknat förlikningsavtal med IP-Only Produktion AB och Bynet AB (gemensamt ”GlobalConnect”) som slutreglerar parternas tvister.

Tvisterna härstammar huvudsakligen från kvalitetsbrister i entreprenadarbeten i fiberutbyggnadsprojekt under åren 2016–2018, utförda av ett dotterbolag i Transtemakoncernen som avvecklades 2019.

Förlikningen innebär i korthet att båda parter återkallar sin talan i pågående tvister och att Transtema åtar sig att ersätta GlobalConnect med 35 Mkr samt att parternas samtliga mellanhavanden med avseende på tvisterna är slutligt reglerade.

Transtema har sedan 2020 löpande informerat om bolagets tvister under rubriken ’väsentliga risker och osäkerheter’ i både årsredovisningar samt kvartalsrapporter. I senaste rapporten, Q4 2022, uppgavs att tvisternas utgång kan medföra en maximal betalningsskyldighet för Transtema om 121 Mkr.

I rapporten Q1 2023 kommer ersättningen att redovisas som ’resultat från nedlagd verksamhet, netto efter skatt’ och således inte påverka koncernens redovisade EBITA, dock belastas periodens resultat med 35 Mkr. Soliditet samt Nettoskuld/EBITDA påverkas endast marginellt. Ersättningen kommer genom delbetalningar betalas under kvartal 1, 3 och 4 2023.

”Vi har levt med en osäkerhet avseende tvisterna sedan 2018 som skapat friktion i relationen med GlobalConnect. Det känns bra att en gång för alla kunna lägga detta bakom oss och blicka framåt, och förhoppningsvis utveckla våra affärer med GlobalConnect”, säger Henning Sveder, VD och koncernchef Transtema.

”Vi är nöjda med att nu ha träffat en förlikning kring något som upptagit mycket tid för verksamheten. Vi uppskattar att Transtema har tagit ansvar för en tråkig historik och vi ser fram emot att utveckla vårt framtida samarbete med Transtema.”, säger Mikael Sahibzada, Chefsjurist GlobalConnect.

Henning Sveder, VD och koncernchef, 031-746 83 00

Tobias Martinsson, CFO, 031-746 83 00

Denna information är sådan som Transtema Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 17 februari 2023 kl 18:30 CET.

Transtema är ett av Nordens ledande företag inom design, byggnation, drift och underhåll av kommunikationsnät samt nätverksutrustning och tekniska konsulttjänster till teleoperatörer, stadsnät, myndigheter, kraftbolag samt större företag. Transtema grundades 1997 och är verksamma i både Sverige och Norge. Nettoomsättning i Transtema Group AB (publ) år 2022 var 2 457 Mkr (1 690). Antal anställda i koncernen är ca 1 500. Transtema Group AB är listat på Nasdaq Stockholm Main Market med ticker TRANS.