Transtema tecknat avtal med ett uppskattat ordervärde om ca 500 Mkr

Transtema Group AB (publ) har, genom dotterbolaget Transtema Network Service AB (” Transtema”), tecknat ett 1+1-årigt avtal med en svensk utrustningsleverantör av telekomutrustning.

Avtalet har över kontraktstiden ett uppskattat ordervärde om ca 250 Mkr årligen men kan komma att utökas med ytterligare beställningar. Avtalet avser ett helhetsåtagande med leverans av teknik- och ingenjörstjänster till kundens testanläggningar i Sverige och träder i kraft under hösten 2024.

Åtagandet är ett omfattande uppdrag där Transtema tar över från ett flertal befintliga leverantörer, och åtar sig att förse kundens verksamheter med all erforderlig kompetens under avtalstiden. Transtema har ett liknande mindre åtagande för kunden sedan tidigare och kommer att behöva anställa ett stort antal IT-tekniker under de närmaste månaderna.

"Jag är stolt över förtroendet för Transtema där vi tar ett helhetsansvar inom ett för kunden väsentligt affärsområde. Att vi får ett utökat ansvar är ett kvitto på ett mycket väl fungerande samarbetet sedan många år. Uppdraget av tjänsteleverans breddar vår affär ytterligare och passar väl in i vår strategi" säger Henning Sveder, VD och koncernchef Transtema.

Henning Sveder, VD och koncernchef, 031-746 83 00

Tobias Martinsson, CFO, 031-746 83 00

Denna information är sådan som Transtema Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 10 juli 2024 kl 15:30 CEST.

Transtema är ett av Nordens ledande företag inom kommunikationsinfrastruktur med fokus på installation, service, drift och övervakning samt tillhörande tekniska tjänster. Transtema verkar i hela värdekedjan och bland kunderna återfinns teleoperatörer, energibolag, stadsnät, större företag och offentlig verksamhet. Transtemas uppdrag är att säkerställa hög tillgänglighet, kvalitet och driftsäkerhet i ett alltmer digitaliserat och uppkopplat samhälle. Företaget grundades 1997 och är verksamma i Norden. Nettoomsättning i Transtema Group AB (publ) år 2023 var 2 689 Mkr (2 457). Antal anställda i koncernen är ca 1 200. Transtema Group AB är listat på Nasdaq Stockholm Main Market med ticker TRANS.