FOREX Bank AB byter till Trapets antipenningtvättsystem, InstantWatch AML

Report this content

Från den första juli är FOREX Bank AB i officiell produktionen och i användning av Trapets anti-penningtvättsystem, InstantWatch AML. InstantWatch AML är ett svenskutvecklat system som analyserar ett flöde av finansiella transaktioner och varnar enligt ett konfigurerbart regelsystem. AML-modulen tillhandahåller en automatisk övervakning mot penningtvätt och terroristfinansiering.

I systemet ingår även KYC (Know Your Customer) som är en tjänst för automatisk screening av kunder mot sanktionslistor och så kallade PEP-listor (Political Exposed Person).

I och med Finansinspektionens skärpta kontroller på storbankerna avseende deras regler och rutiner för att motverka penningtvätt är det av hög vikt och prioritet att ha ett fungerande system på plats. I detta skede har FOREX Bank tagit en ledande position genom att säkerhetsställa att de numera har ett välbeprövat AML system.

”I linje med FOREX Bank AB´s ambition att hålla en hög kvalitet i arbetet mot penningtvätt och finansiering av terrorism har FOREX Bank valt att implementera Trapets system Instant Watch för vår transaktionsövervakning. Instant Watch är en modern plattform från vilket FOREX Bank får bättre möjlighet att upprätthålla och vidareutveckla ett riskbaserat förhållningssätt inom transaktionsövervakningen.” Säger Mikael Boberg, Chief AML Officer på FOREX Bank AB.

”Vi är mycket stolta att få presentera FOREX Bank som Trapets nya kund. FOREX har butiker i alla nordiska länder, hanterar många olika valutor, har ett komplext riskbaserat förhållningssätt och har ett stort antal användare av InstantWatch.” Säger Gunnar Wexell, Styrelseordförande på Trapets

Dan Sjöholm, VD
dan.sjoholm@trapets.com

Om Trapets AB
Trapets AB är Nordens ledande leverantör av system och tjänster för marknadsövervakning, övervakning mot penningtvätt (AML) och kundscreening mot sanktions- och PEP-listor. Bolaget tillhandahåller expertstöd avseende övervaknings- och compliance-lösningar för finansmarknaden samt kompletta implementationsprojekt, systemdrift, konsulting och underhållstjänster. Tjänsterna sträcker sig från införande av system för regelefterlevnad och avancerade övervaknings- och analysprogram till helt outsourcad handelsövervakning.

Om FOREX Bank AB
FOREX Bank är sedan 1965 Nordens marknadsledare på resevaluta. Sedan mitten av år 2003 erbjuder banken även ett växande utbud av andra konkurrenskraftiga banktjänster. FOREX Bank har 120 butiker belägna på platser över hela Norden. Bankens betjänar 10 miljoner kunder varje år. För mer information.