TravelPartner till Nya Marknaden

Report this content

TravelPartner tar steget in på Stockholmsbörsens Nya Marknaden. Internetresebyrån räknar med att få in 20 miljoner kronor före transaktionskostnader, som bland annat ska finansiera den planerade expansionen i östersjöområdet. ”Om man tror att resandet kommer att öka och att Internet är den marknadsplats där det kommer att ske, då ska man köpa aktier i TravelPartner. Just nu bokas bara 10 procent av resandet på nätet. Branschen bedömer att 50 procent av all rese- och hotellbokning ligger där inom fem år”, säger Leif Lundin, VD TravelPartner. Erbjudandet i korthet: • Totalt omfattar erbjudandet 1 481 482 nyemitterade aktier, motsvarande cirka 18 procent av antalet aktier och röster i TravelPartner • Teckningskurs 13,50 kr per aktie • Beräknad första handelsdag på Nya Marknaden är den 6 juli, 2006 • Anmälningsperioden löper mellan den 9 juni – 22 juni 2006 Bakgrund och motiv TravelPartner är en kvalificerad internetresebyrå med ett av marknadens bredaste utbud av reserelaterade produkter. Bolaget har på en kort tid växt från en försäljning på cirka 50 miljoner kronor 2002/2003 till omkring 260 miljoner kronor för det senaste räkenskapsårets första nio månader. TravelPartners affärsmodell möjliggör lönsam organisk tillväxt med begränsad kapitalbindning och operativ risk. Den kraftiga försäljningstillväxten har skett med kostnadseffektivitet och kostnadsmedvetenhet. Bolaget har idag en av branschens högsta försäljningssiffror per anställd enligt branschtidningen TravelNews. Varumärket TravelPartner är etablerat som alternativet till de traditionella resebyråerna och associeras med trygghet, tillgänglighet och valfrihet. TravelPartner har visat att dess affärsmodell och strategi är framgångsrik på den svenska och norska marknaden. Styrelsen anser att de framtida tillväxtmöjligheterna är betydande – det långsiktiga målet är att etablera bolaget som ledande aktör i östersjöområdet. I flertalet före detta öststater är resemarknaden fortfarande relativt outvecklad och konkurrensen följaktligen mindre. Samtidigt uppvisar dessa länder en stark tillväxt i sina ekonomier och konsumtionen av resor och upplevelser är ett område som ökar mest när den disponibla inkomsten ökar. Ett annat faktum som talar för en stark tillväxt är att internetpenetrationen i dessa länder redan nu är hög. Möjligheterna är attraktiva och TravelPartner bedöms ha en god potential för tillväxt och förbättrad lönsamhet. Det huvudsakliga motivet till ansökan om anslutning av bolagets aktier till Nya Marknaden och nyemissionen är således att säkerställa finansiella resurser för fortsatt tillväxt. Under förutsättning att erbjudandet fulltecknas tillförs TravelPartner cirka 20 miljoner kronor, före transaktionskostnader. Tillsammans med de internt genererade medlen anser styrelsen att bolaget kommer att förfoga över de medel som krävs för att tillvarata de goda möjligheter som finns till tillväxt, nödvändiga satsningar i marknadsföring för att stärka och utveckla TravelPartner, samt investeringar för att uppgradera och addera nya systemfunktioner i IT-plattformen. Genom den förestående anslutningen av bolagets aktier till Nya Marknaden skapas även en långsiktigt stabil ägarstruktur genom ägarspridning till institutioner och allmänhet, i kombination med ett fortsatt ägande från TravelPartners grundare. Samtidigt skapas en likvid aktie för de existerande minoritetsägare som gett bolaget finansiellt stöd under dess uppbyggnadsfas. Styrelsen anser vidare att en anslutning av bolagets aktier till Nya Marknaden kommer att vara gynnsam för verksamheten som följd av ökad uppmärksamhet från media. En ökad exponering av varumärket TravelPartner förväntas bidra positivt till marknadsföringen och öka allmänhetens kännedom om TravelPartner vilket väntas öka bolagets attraktion på marknaden. Detta bedöms även bidra positivt till bolagets möjligheter att attrahera och behålla kompetent personal samt underlätta framtida diskussioner kring strukturaffärer och samarbeten. TravelPartner i korthet TravelPartner är en IATA-ansluten internetresebyrå med fokus på privatresenärer och småföretagare. TravelPartner erbjuder ett komplett resebyråsortiment bestående av flyg, hotell, charter, paketresor, försäkringar, hyrbilar och aktiviteter. Försäljningen sker via Internet, huvuddomänen är www.travelpartner.se. Flyg utgör det största området och står i dagsläget för cirka 75 procent av bolagets försäljning. Genomsnittligt antal anställda under räkenskapsåret 2005/2006 uppgick till 14 personer. TravelPartner skall över tiden generera en hög värdetillväxt och avkastning till aktieägarna. Bolaget har formulerat följande mål för verksamheten: • En genomsnittlig försäljningstillväxt om minst 60 procent per år den kommande treårsperioden, • Uppnå en bruttomarginal om 8 procent inom 24 månader, • Uppnå en vinstmarginal före skatt om 35 procent inom 3 år. TravelPartner är en snabbt växande internetresebyrå med en historisk försäljningstillväxt på cirka 100 procent per år. Tillväxttrenden har varit intakt under det innevarande räkenskapsåret 2005/2006. Totalt ökade bolagets försäljning med cirka 70 procent jämfört med samma niomånadersperiod föregående räkenskapsår. TravelPartner har under räkenskapsåret fortsatt att satsa på marknadsföring för att öka bolagets försäljning och medvetenheten om varumärket TravelPartner. Bolagets prognos för räkenskapsåret 2005/2006 är en försäljning om 340 – 345 mkr och ett fortsatt negativt resultat före skatt för Koncernen. Det sista kvartalet under räkenskapsåret 2005/2006 förväntas uppvisa ett positivt resultat före skatt på mellan 0,6 – 1,6 mkr. Bedömningen är att den snabba tillväxttakten kommer att fortsätta under räkenskapsåret 2006/2007. För den befintliga marknaden som består av Sverige och Norge bedömer TravelPartner att försäljningen kommer uppgå till mellan 530 – 550 mkr, vilket innebär en försäljningstillväxt om cirka 55 procent. Under 2006/2007 förväntas den befintliga marknaden uppvisa ett positivt resultat före skatt på mellan 2 – 4 mkr. Koncernen förväntas dock fortsatt uppvisa ett negativt resultat i och med den fortsatta geografiska expansionen. Fakta om erbjudandet Totalt omfattar nyemissionen högst 1 481 482 aktier, motsvarande cirka 18 procent av rösterna och kapitalet i TravelPartner under förutsättning att nyemissionen fulltecknas. Teckningskursen är 13,50 kr per aktie. För att säkerställa erbjudandets genomförande garanteras hela emissionen om 20,0 mkr. Därutöver har styrelsen fattat beslut om en övertilldelningsoption om ytterligare 1 481 482 nyemitterade aktier för att täcka en eventuell övertilldelning i samband med Erbjudandet. Bolagets huvudaktieägare har förbundit sig att inte utan skriftligt godkännande från Mangold Fondkommission och Evli Bank avyttra innehavda samt eventuellt tecknade aktier i föreliggande nyemission i bolaget förrän tidigast 12 månader efter första handelsdag på Nya Marknaden. Mangold Fondkommission AB och Evli Bank Plc agerar som bolagets finansiella rådgivare i samband med nyemissionen. Prospekt och anmälningssedel tillhandahålles hos TravelPartner (Magnus Ladulåsgatan 11, 118 65 Stockholm), Mangold Fondkommission AB (Birger Jarlsgatan 58, 114 29 Stockholm) samt Evli Bank Plc (Kungsträdgårdsgatan 16 103 26 Stockholm. Prospektet och anmälningssedeln kommer även att finnas tillgängliga på Mangold Fondkommission AB:s hemsida (www.mangold.se), Evli Bank Plc:s hemsida (www.evli.com) och på TravelPartners hemsida (www.travelpartner.se) samt kan beställas på telefon 08¬503 015 50. Preliminär tidsplan Anmälningsperiod: 9 juni – 22 juni 2006 Beräknad första handelsdag: 6 juli 2006