3 först med strömning av mobil video

3 först med strömning av mobil video Från och med nu kan 3s mobilkunder i Sverige och Danmark se strömmande videonyheter i mobilen. Nyheterna i Sverige presenteras som tidigare av Tidningarnas Telegrambyrå (TT) och i Danmark av TV2, men istället för att ladda ner klippet kan kunden nu välja att spela upp det direkt från 3s nät. - Med strömningstekniken ser vi till att kunderna får en bättre användarupplevelse. Strömning innebär att ett videoklipp spelas upp direkt i mobilen istället för att först laddas ner och därefter spelas upp. Detta passar bra för nyhetsklipp och liknande material som kunden vill se direkt men inte vill spara i mobilen, säger Chris Bannister, VD för 3 i Skandinavien. Musik, nöje och annat som kunden vill ha kvar i mobilen laddas ned och sparas precis som tidigare. Mobil strömning av videoinnehåll har tidigare provats i Japan, Sydkorea och USA. I Sverige och Danmark är det endast 3s kunder som kan använda tjänsten då den kräver det nya, snabba 3G-nätet för att fungera. Precis som tidigare väljer 3 en fast prismodell för videokonsumtion. Ett strömmat nyhetsklipp som är mellan 30 sekunder och två minuter långt kostar fem kronor. - För oss är det viktigt med en enkel prissättning. Därför anges tydligt hur mycket varje nyhetsklipp kostar att strömma eller ladda ner, säger Chris Bannister. Om 3: 3 är först med att erbjuda mobil videokommunikation i Sverige och Danmark. I Skandinavien ägs 3 av Hutchison Whampoa (60%) och Investor AB (40%). Båda företagen har stora internationella nätverk och besitter världsledande industriell och teknologisk erfarenhet. Genom Hutchison Whampoa är 3 världsledande inom mobil videokommunikation med 3G-licenser i Australien, Danmark, Hongkong, Irland, Israel, Italien, Norge, Storbritannien, Sverige och Österrike. Besök oss gärna på www.tre.se. För mer information vänligen kontakta: Fredrik Landahl Marknads- och Niclas Lilja försäljningschef Informationschef 3 3 Tel: 0735 33 70 98 Tel: 0735-33 70 90 E-post: fredrik.landahl@tre.se E-post: niclas.lilja@tre.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/04/20031104BIT00260/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/04/20031104BIT00260/wkr0002.pdf