3 har redan över 3,2 miljoner kunder globalt

3 har redan över 3,2 miljoner kunder globalt I Sverige och Danmark är antalet kunder nästan uppe i 200 000 (196 300), vilket innebär en tiodubbling sedan december förra året. Både Storbritannien och Italien har mer än 1 miljon kunder. Detta resultat presenterades idag i en stark halvårsrapport från 3s största ägare Hutchison Whampoa. - Vi är fantastiskt glada över våra stora framgångar på den skandinaviska mobilmarknaden, säger Shlomo Liran, VD för 3 i Skandinavien. 3 har ändrat spelreglerna på mobilmarknaden och vi har mycket snabbt tagit kännbara marknadsandelar från konkurrenterna. Försäljningstrenden pekar rakt uppåt, och vi avslutar med en stark juli månad. Att användningen av 3G-tjänsterna ökar märks också på ARPU-siffrorna (medelintäkt per användare). I Sverige och Danmark ligger ARPU per kund på hela 364 kronor per månad, beräknat på de 7 senaste månaderna. Fasta operativa kostnader för 3 globalt, hölls på nivåer märkbart under budget trots den snabba kundtillströmningen. Framför allt visar nykundskostnaden en snabb och konsekvent nedåttrend under perioden, vilket är mycket positivt för 3s utveckling. - Våra kunder är aktiva mobilanvändare, säger Shlomo Liran. Samtal mellan 3s kunder kostar inte något extra, så det positiva halvårsresultatet visar på en hög användning av datatrafik, och att många använder våra unika innehållstjänster. Sedan starten i maj 2003 har 3 lanserat 11 nya mobilmodeller för 3G såväl som datakort, kontantkort och en enorm mängd innehållstjänster som spänner från nyheter och börs till spel, från positioneringstjänster till OS-resultat och så sommarens storsäljare - lokala väderrapporter. För mer information kontakta: Helena Westin, nordisk Marknadsdirektör på 3 Mobil: (+46) 0735-334444 Epost: helena.westin@tre.se Om 3: 3 är först med att erbjuda mobil videokommunikation i Sverige och Danmark. I Skandinavien ägs 3 av Hutchison Whampoa (60%) och Investor AB (40%). Båda företagen har stora internationella nätverk och besitter världsledande industriell och teknologisk erfarenhet. Genom Hutchison Whampoa är 3 världsledande inom mobil videokommunikation med 3G-licenser i Australien, Danmark, Hongkong, Irland, Israel, Italien, Norge, Storbritannien, Sverige och Österrike. Välkommen att besöka oss på www.tre.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/19/20040819BIT20470/wkr0001.pdf