• TRE/

3 har rekordmånga döva kunder - Lanserar nu även teckenspråkiga webbsidor

3 har rekordmånga döva kunder - Lanserar nu även teckenspråkiga webbsidor 3G är en revolution och banbrytande för döva. Äntligen har man fått samma möjlighet som hörande att "tala" live i mobilen. Tillsammans med Sveriges Dövas Riksförbund (SDR) ska 3 utvärdera och driva utvecklingen av framtida nya 3G tjänster för teckenspråkiga i Sverige. Parterna har skrivit en avsiktsförklaring vars syfte är att tillsammans verka för att teckenspråkiga i Sverige skall erbjudas att nyttja mobila 3G tjänster anpassade för döva och hörselskadade. Möjligheten att "slå en signal" med videosamtal till en kompis eller hem till mamma, var man än befinner sig och använda teckenspråk är självklart något som snabbt blivit mycket uppskattat av döva. 3s prissättning, där kunden betalar en fast månadsavgift, får en mobil utan kostnad, plus röst- och videosamtal i 3s nät för 0 kronor, har bidragit till att användandet spridit sig som en löpeld bland landets döva. Som ett första steg i samarbetet, har 3 idag lanserat teckenspråkiga webbsidor på www.tre.se/tecken. Detta med anledning av att en rekordstor andel av Sveriges döva på kort tid blivit kunder hos 3. - Det känns fantastiskt att kunna öppna mobiltelefonvärlden för en grupp som förut varit utestängd och vi vill självklart hitta flera sätt att erbjuda tjänster som passar för teckenspråkiga, säger Helena Westin, Nordisk marknadsdirektör på 3. Samarbetet med SDR är ett perfekt sätt för oss att ta reda på hur våra tjänster passar för döva, samtidigt som döva får en bättre känsla för möjligheterna med 3G. Redan idag använder tusentals döva mobiler från 3 för att kunna kommunicera på sitt första språk - teckenspråket. Videomobilerna har i revolutionerat kommunikationen bland döva och hörselskadade, deras anhöriga och övriga kontaktnät. - Detta är ett stort steg mot att ge teckenspråkiga döva samma möjligheter att kommunicera som hörande, säger SDRs ordförande Lars-Åke Wikström. Vi är mycket positiva till samarbetet med 3 och ser mobilkommunikation på teckenspråk som ett jättekliv framåt. Vi vill genom samarbetet med 3 bidra till att våra medlemmar och deras anhöriga nu och i framtiden ska kunna kommunicera på sitt eget språk, teckenspråk. För mer information kontakta: Elisabeth Lennhede, Head of PR, 3 Mobil: (+46) 0735-33 7112 Epost: elisabeth.lennhede@tre.se Helena Fremnell Ståhl, Informationschef, SDR 3G Mobil +46 0735-323 623 tsp Mobil: +46 070-215 46 33 tal/sms Epost: hfs@sdrf.se Om 3: 3 är först med att erbjuda mobil videokommunikation i Sverige och Danmark. I Skandinavien ägs 3 av Hutchison Whampoa (60%) och Investor AB (40%). Båda företagen har stora internationella nätverk och besitter världsledande industriell och teknologisk erfarenhet. Genom Hutchison Whampoa är 3 världsledande inom mobil videokommunikation med 3G-licenser i Australien, Danmark, Hongkong, Irland, Israel, Italien, Norge, Storbritannien, Sverige och Österrike. Besök oss gärna på www.tre.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/16/20040916BIT21360/wkr0001.pdf 3 lanserar teckenspråkiga webbsidor