12 ton mindre plast när Lindeman’s och Rosemounts ägare uppdaterar bag-in-box-design

Treasury Wine Estates (TWE) har uppdaterat designen av alla sina bag-in-box-produkter och introducerar nu ett nytt handtag och en ny tappkran vilket lyckats reducera mängden plast med 12 000 kg baserat på årets estimerade produktion på 2,8 miljoner förpackningar.

Med ett smalare handtag och en ny design av tappkran har TWE lyckats reducera mängden plast som används när man producerar sina bag-in-boxar. Varumärken som Lindeman’s, Rosemount, Gentleman’s Collection, Rawson’s Retreat och Matua har alla fått sina bag-in-boxar uppdaterade och tillsammans har det lett till en minskning av 12 000 kg plast.

I samband med att företaget flyttade sin produktion av bag-in-boxar till Smurfit Kappa i Sverige tog företaget ett beslut om att se över dess förpackningar med mål att utforska möjligheter till förbättringar med hållbarhet i åtanke. Kirstie McCosh, Marketing Director Europe, säger att det här är ett exempel som visar på det engagemang som TWE har i att driva hållbarhetsförbättringar för att minska företagets globala fotavtryck.

”Hållbarhet har en hög prioritet för oss när vi tittar på utveckling av våra förpackningar. De nordiska länderna är på många sätt ledande när det kommer till hållbarhetsarbete och konsumenter har höga förväntningar vilket inspirerar oss att utforska nya och innovativa lösningar."

Kirstie McCosh, Marketing Director Europe, TWE

Vad har TWE gjort?

Undersökningarna som gjordes ledde till två viktiga förändringar i produktionen av bag-in-boxar. Siffertalen nedan är baserad på en prognos på 2,8 miljoner förpackningar vilket TWE räknar med att producera i år.

• En omkonstruktion av tappkranen ledde till en minskning av plastvikten med 4g per tappkran vilket resulterar i en plastreduktion på 11 000 kg per år baserat på nuvarande production.
  • En uppdatering av plasthandtaget gav en plastreduktion på 0,4g per handtag vilket totalt landar i 1100 kg per år.

Det här är inte slutet på resan. Vi måste hålla jämna steg med de nordiska konsumenternas förväntningar och fortsätta utforska nya lösningar och bättre material vilket inte bara har en positiv effekt i Norden utan även för vår globala verksamhet,” tillägger Kirstie McCosh, Marketing Director Europe, TWE.

TWE har länge jobbat med hållbarhetsfrågor inom verksamheten. Ett annat exempel är lättare glasflaskor som leder till mindre utsläpp vid produktionen än tyngre flaskor vilket är något TWE tagit fasta på då majoriteten av de produkter som säljs i Norden är i lättare glasflaskor.

Treasury Wine Estates Hållbarhetsrapport

Vår verksamhets framgång är understödd av att vara hållbara i allt vi gör. Treasury Wine Estates har därför ett bestående engagemang för att arbeta hållbart, säkert och ansvarsfullt när vi fortsätter vår resa till att förverkliga vår vision om att vara världens mest berömda vinföretag. Hållbarhetsrapporten är en årsredovisning som har utarbetats för att ge intressenter en årlig överblick över företagets resultat med avseende till miljö och socialt ansvar.