Efterlängtad Nyhet från Coonawarras främsta vinhus

Nu kommer en efterlängtad Nyhet från det australiensiska vinhuset Wynns från legendariska vinregionen Coonawarra. Wynns viner är eftertraktade världen över och hittills har den svenska marknaden fått hålla sig till godo med ett litet, exklusivt urval av Wynns viner: Coonawarra Estate Riesling på den vita sidan och Black Label Cabernet Sauvignon på den röda. Vinhuset är främst berömt för sina Cabernet Sauvignon viner som ofta betraktas som skolboksexemplar för distriktet Coonawarra, lovprisade både för sin kvalitet och smakrikedom. Nu får Black Label sällskap av ytterligare ett av Wynns prisade Cabernet Sauvignon viner The Siding – ett vin som bjuder på en generös smakupplevelse och ett stycke Coonawarra historia.

Wynns Coonawarra Estate grundades av den skotska pionjären John Riddoch, som år 1891 planterade vinrankor i Coonawarra i Södra Australien och därmed lade grunden för det första vinhuset i denna nu ikoniska vinregion. Vinregionen Coonawarra är världsberömd för den tegelröda jordmån varpå vinrankorna växer som går under namnet ”the terra rossa”. Denna anses vara en av de bästa jordmåner för vinodling i Australien – ideal för att producera små druvor med koncentrerad smak och djup färg. Idag är Wynns det mest framstående vinhuset i Coonawarra och har i sin ägo regionens främsta vingårdar. Wynns vinmakare Sue Hodder och Sarah Pidgeon blev 2016 gemensamt utnämnda till ”Årets vinmakare” av Australian Society of Viticulture and Oenology (ASVO) Awards for Excellence. Vinmakarparet har arbetat tillsammans i 17 år och har bidragit med en evolution av idéer för odling och produktion av högkvalitativa Cabernet Sauvignon viner.

Wynns the Siding Cabernet Sauvignon 2012

Wynns The Siding är namngivet efter järnvägen ’Siding’ - ett lokalt landmärke som spelat en betydande roll under Coonawarra’s tidiga bosättningar. Järnvägen stod färdig 1898 och användes för att transportera runt 600 tunnor med vin till Adelaide under slutet av 1800-talet. Vinet frestar med dofter av ros, torkad lavendel och vit salvia. Gomen bjuds på generösa smaker av svarta vinbär och körsbär med eleganta tanniner och en välbalanserad syra. Smaker som dröjer sig kvar länge i gomen. Vinet är tillgängligt i Systembolagets beställningssortiment fr.o.m. 26 maj 2017.

Alkohol: 13,5% | Artikelnr: 75066-01 | Pris: 139 kr