I sommar dricker vi årtiondets rosé från Australien

Den svenska försäljningen av rosévin fortsätter att öka och förväntas under året att passera tolv miljoner liter.
Den största ökningen sker i försäljningen av rosévin på box som nu uppgår till nästan hälften av den totala konsumtionen. Ett av årets mest prisvärda roséviner på box är Lindeman’s Rosé 2012. Årgången anses vara den bästa i Australien på mycket länge.

Under 2012 närmade sig den svenska rosévinsförsäljningen tolv miljoner liter - vilket förväntas att passeras i år. Det innebär en tredubbling av försäljningen av rosévin sedan 2007. Den största ökningen har skett inom försäljningen av boxar. Lagom till årets sommarsäsong kommer australiensiska Lindeman’s med ett rosévin på box från den otroliga årgången 2012 då allt stämde för Australiens vinmakare.

Resultatet är ett härligt vin med fräscha och fruktiga toner av hallon och körsbär samt en avslutande behaglig kryddighet. Lindemans Rosé 2012 består av klassiska druvor så som Shiraz och Grenache. Vinet innehåller även den italienska druvsorten Sangiovese vars karaktär bidrar med både friskhet och komplexitet.

– Vi ser att svenskarna inte bara dricker mer rosévin, utan också bättre rosévin, säger Joakim Reuszner, marknadsansvarig för Lindeman’s i Norden. När konsumenter går upp en prisklass får de oftast ett rosévin som fungerar både som sällskapsvin och till måltiden.
Det beror på att friskheten och fruktigheten har en bättre balans i viner med högre kvalitet.

Lindeman’s Rosé fungerar lika väl som en aperitif, till pratstunder med vänner och till sommarmaten. Prova gärna till sallader med kyckling eller fetaost, rökt lax med pepparotscrème eller chèvre chaud med nyskördade rödbetor.

Lindeman’s är ett av Sveriges samt världens mest sålda vinvarumärke tack vare en genomgående mycket jämn och hög kvalitet. Under de senaste åren har Lindeman’s genomfört en stilförändring och tillverkar nu flera av sina viner på druvor från betydligt svalare regioner än tidigare. Det ger elegantare viner med högre komplexitet och bättre balans utan att ge avkall på generositeten.

Priset för Lindeman’s Rosé i bag-in-box är 199 kr för 3 liter och och artikelnumret är 6499. Vinet finns tillgängligt på Systembolaget och kan beställas till de butiker där det inte finns representerat i hyllan.

För mer information vänligen kontakta:
Joakim Reuszner, Marknadsansvarig för Lindeman’s i Norden
Mail: joakim.reuszner@tweglobal.com