Nomineringarna är klara till Sveriges Köttkrog 2012

Sveriges Köttkrog utmärker Sveriges främsta restauranger som fokuserar på hantering och servering av kvalitetskött. Juryn till Sveriges Köttkrog 2012 består av Håkan Fällman, Michel Jamais samt Niclas Tuomela. Arrangemanget genomförs av det anrika amerikanska vinhuset Beringer.

Efter ett omfattande juryarbete är nomineringarna till Sveriges Köttkrog 2012 klara. De fem finalisterna är köttrestaurangerna AG, Bastard, Djuret, Grill och Vassa Eggen. Vinnarna kommer att utses den 8 februari genom ett guld, ett silver, ett brons och två diplom.

I arbetet att utmärka Sveriges Köttkrog 2012 har restauranger över hela landet besökts. Stockholm står för de flesta nomineringarna då endast en, Bastard i Malmö, ligger utanför huvudstaden.

– Det har skett en kraftig kvalitetshöjning av köttkrogar under de senaste åren där krögarna i Stockholm har drivit på utvecklingen. Det beror mycket på det större befolkningsunderlaget, vilket underlättar vid etableringen av en köttkrog som fokuserar på allra högsta kvalitet. Vi ser dock både ett stort intresse och en stark drivkraft i resten av landet, vilket kan komma att rita om den svenska köttkartan i framtiden, säger Michel Jamais, juryordförande i Sveriges Köttkrog 2012.

Priset Sveriges Köttkrog 2012 delas ut av det anrika amerikanska vinhuset Beringer. En viktig bedömningspunkt har varit utbudet av olika styckningsdetaljer och kunskapen kring hela djuret, inte bara klassiska grilldetaljer. Syftet med utmärkelsen är att förutom den rena kvalitetsaspekten även att lyfta fram restauranger som på ett insiktsfullt och hållbart sätt hanterar och serverar kött.

Utmärkelsen delas för första gången ut den 8 februari 2012 och den vinnande restaurangen belönas med en studieresa för två personer till vindistrikten Napa Valley och Sonoma i USA.

Den kvalificerade juryn till Årets Köttkrog 2012 består av styckmästaren Håkan Fällman, mat- och dryckesprofilen Michel Jamais samt sommelieren Niclas Tuomela. Håkan Fällman har i över 30 år verkat för att utvecka den svenska köttkvaliteten och hans arbetsinsats har varit mycket betydelsefull för branschen.

För att lästa mer om utmärkelsen samt hur uvalsprocessen och juryarbetet har gått till, vänligen besök: www.SverigesKottKrog.se