Ny Chardonnay med lägre alkoholhalt från Rawson’s Retreat

Australienska Rawson’s Retreat, som tillverkar några av Sveriges mest sålda viner på Systembolaget, lanserar lagom till sommaren en frisk och smakrik Chardonnay med en lägre alkoholhalt på 9,5 %. Trots lägre alkoholhalt har det inte gjorts någon kompromiss vad gäller smakupplevelsen. Vinet lanseras 1 juni i Systembolagets ordinarie sortiment.

Rawson’s Retreat är känt för att leverera smakrika viner av hög kvalitet. För att bibehålla så mycket smak som möjligt har man vid framställningen av sina viner med en lägre alkoholhalt låtit druvorna uppnå full mognad och jäsning. I Rawson’s Retreat Chardonnay med en alkoholhalt på 9,5 % har druvans friska och fruktiga smak bevarats.

– Jag tror att många lever kvar i uppfattningen att man måste kompromissa med smaken om man väljer ett vin med lägre alkoholhalt, men så är inte fallet. Det är väldigt roligt att kunna erbjuda våra kunder ett varierat utbud när det kommer till alkoholstyrkan – och för den skull inte tumma på smakupplevelsen, säger Anna Andrée Jeppe, nordisk marknadschef på Treasury Wine Estates.

Ökad efterfrågan på viner med lägre alkoholhalt
Allt fler väljer alkoholsvagare drycker, en trend som exploderat både internationellt och i Sverige under de senaste åren. En nyligen genomförd undersökning av vinföretaget Lindeman’s visar att var tredje svensk har köpt lågalkoholvin och kan tänka sig att köpa det igen. Bland de som redan har provat lågalkoholvin anger hela 43 procent att smaken är den främsta anledningen till varför de kommer köpa lågalkoholviner igen.

– Trenden att vi svenskar dricker oftare men mindre per tillfälle är här för att stanna. Parallellt ökar efterfrågan på vin med lägre alkoholhalt och därför känns det helt rätt i tiden att vi nu utökar vårt utbud med ytterligare ett lågalkoholhaltigt vin från Rawson’s Retreat, säger Anna Andrée Jeppe, nordisk marknadschef på Treasury Wine Estates.

Rawson’s Retreat Chardonnay 9,5 % - 750 ml
Rawson’s Retreat Chardonnay är ett torrt, friskt vin med inslag av gröna äpplen, päron, tropiska frukter och citrus. Vinet har en ungdomlig, fruktig smak och passar utmärkt att avnjutas tillsammans med såväl fisk- och kycklingrätter som till skaldjur.

Årgång: 2014
Alkoholhalt: 9,5 %
Pris: 75 SEK

Rawson’s Retreat har ett brett urval av viner på Systembolaget – från alkoholfria alternativ till viner med upp till 13,5 % alkoholhalt; http://www.systembolaget.se - rawsons retreat

För mer information vänligen kontakta:
Joakim Reuszner, Marknadsansvarig för Rawson’s Retreat i Norden
Mail: joakim.reuszner@tweglobal.com

För produktprover och bilder, kontakta:
Amanda Elefelt
Tel: + 46 733 48 47 00
Mail: amanda.elefelt@cohnwolfe.com

För högupplösta bilder:

Om Treasury Wine Estates:
Treasury Wine Estates producerar internationellt storsäljande vinvarumärken som Beringer, Penfolds,Lindemans, Wolf Blass, Rosemount, Wynns Coonawarrra Estate och Castello di Gabbiano. Portföljen innehåller även lokala prestigeviner som Stags' Leap, St Clemant och Etude i Kaliforninen samt Seppelt, Coldstream Hills och Devil’s Lair i Australien. Företaget producerar årligen 35 miljoner lådor vin från totalt 12 000 hektar vinodlingar. Treasury Wine Estates har över 4 000 anställda i 12 länder och omsätter 2 miljarder AUD.

www.tweglobal.com

Taggar: