Nya viner från den prisbelönta Nya Zeeländska vinproducenten Matua

Nu finns två nya viner från den Nya Zeeländska vinproducenten Matua på Systembolaget. Det ena vinet är en ekologisk sauvignon blanc, speciellt framtagen för att möta en ökad efterfrågan av ekologiska viner på den svenska marknaden, det andra är en syrah, gjord på druvor odlade runt Hawke’s Bay i de nordöstra delarna av Nya Zeeland.

Matua är en liten innovativ familjeägd vingård som var först på Nya Zeeland med att göra vin på druvsorten sauvignon blanc. 1969 planterade grundarna av Matua Valley Wines de första vinstockarna med sauvignon blanc på Nya Zeeland. Det ansågs då som galet att plantera sauvignon blanc. Idag är detta landets ”nationaldruva” som tillsammans med pinot noir placerat Nya Zeeland på den internationella vinkartan. Matua Valley var även tidiga med att göra viner av pinot noir i Nya Zeeland och vann redan år 1975 sin första utmärkelse med vinet ”Burgundy”. Matua är den vinproducent från Nya Zeeland som vunnit mest priser för sina viner de senaste två åren.

Matua Organic Sauvignon Blanc - framtaget för den svenska marknaden

Det är en lång process att ställa om vingårdars produktion till ekologiskt men Matua jobbar kontinuerligt med att se över produktionskedjan och ställer sig positiva till att göra fler ekologiska viner. Dock utan att göra avkall på vinets smak och kvalitet.

– Efterfrågan på ekologiskt vin ökar konstant i Sverige, säger Filip Lundquist på Treasury Wine Estates, som äger Matua. Därför är det roligt att vi med hjälp av våra kollegor på Nya Zeeland kan erbjuda de svenska vinkonsumenterna ett mycket gott vin, som är ekologiskt producerat.

Matua Organic Sauvignon Blanc

2014 är den första årgången av Matua Organic Sauvignon Blanc. Druvorna i vinet kommer från en vingård i Wairau Valley där de skördades i mindre omgångar och separerades från skalen innan de pressades. Druvorna kalljästes sedan i rostfria tankar med hjälp av olika typer av jäst. Detta gav vinmakarna en mängd smakvarianter att jobba med vilket gjorde det möjligt att skapa detta eleganta vin.

Matua Organic Sauvignon Blanc är ett klassiskt Marlborough Sauvignon Blanc fullt av aromer. Vinet doftar av tropiska frukter och torkade örter. I gommen utvecklas även inslag av passionsfrukt och citrus. Vinet passar perfekt som aperitif, eller till fisk- eller skaldjursrätter men ”gifter sig” även bra med ost.

Fakta om Matua Organic Sauvignon Blanc

Årgång: 2014

Pris: 100 kronor

Område: Marlborough, Nya Zeeland

Druva: 100% Sauvignon Blanc

Alkoholhalt: 12,5%

Beställningsnr: 3031

Matua Hawke’s Bay Syrah

Detta vin kommer från druvor som skördades 2013, vilket var en av de bästa årgångarna det senaste decenniet i Hawke’s Bay. Vinet har lagrats under 12 månader på franska ekfat. Det är en fruktig och fyllig Syrah - viol, blåbär, svartpeppar och enbär är de dominerande dofterna. Subtila toner av rostad ek och fruktiga bär utvecklar sig i gommen, med en smakrik avslutning och fina tanniner.

Vinet är mycket bra att dricka nu, men med varsam lagring i 2-3 år kommer vinet att utvecklas och bli ännu mera smakfullt.

Fakta om Matua Hawke’s Bay Syrah:

Årgång: 2013

Pris: 119 kronor

Område: Hawke’s Bay, Nya Zeeland

Druva: 100% Syrah

Alkoholhalt: 13,5%

Beställningsnr: 5568

Om Matua

Matua (uttalas ‘MAH-TOO-AH’) startade 1974 som en liten familjeägd vingård i West Auckland, New Zealand. Idag är det svårt att separera Nya Zeeland och Sauvignon Blanc men Matua var först ut att förena de två. Mot alla odds och rekommendationer planterade grundarna av Matua, Bill och Ross Spence, landets första Sauvignon Blanc-vinstockar 1969. Genom att utnyttja de unika kvaliteterna i regionen har Matua fått ett rykte om sig att producera innovativa, prisbelönta viner och är idag en av Nya Zeelands mest prisbelönta och internationellt hyllade vingårdar.

Matuas filosofi för vinframställning är enkel: producera bästa möjliga druvor konsekvent från år till år. Idag säkerställer Matuas prisbelönte vinmakare Nikolai St George att denna filosofi efterlevs. Matua betyder "familjens överhuvud" på Maori – vilket är passande eftersom grundaren Bill Spence fortfarande är involverad som ambassadör för Matua.

För ytterligare information, kontakta:

Filip Lundquist, Treasury Wine Estate

Tel: 0766 399 713, E-mail: filip.lundquist@tweglobal.com

För produktprover och bilder, kontakta:
Amanda Elefelt, Tel: 0733-48 47 00, amanda.elefelt@cohnwolfe.com

För högupplösta bilder: